ÅSA PÄRSON - FABRIC PROPERTIES TEXTIL - 26.8 - 20.9 2006

Hur förverkligar man en idé om textilens känsel och känsla. Hur uppnår man den perfekta balansen mellan trådsystem, bindning och material. Det är frågor som Åsa Pärson undersöker i utställningen "Fabric Properties" på Konsthantverkarna. Till utställningen har Åsa skapat textilier för interiörer, sjalar och objekt. Åsa är fascinerad av hur ljuset reflekteras i vävda, broderade och stickade ytor. Med subtila skiftningar i ljusa toner har hon skapat arbeten som är känsligt meditativa och vilsamma för ögat. Färgerna har hon hämtat från platser vid havet i Japan, Korea och Ångermanland. De speglar alla luftens transparents och känslan av havets närhet i vinden. Till utställningen har Åsa arbetat med handvävd textil i teknikerna ikat och varpbroderi. Några arbeten är vävda i en japansk vävsked som kallas "namiosa". Åsa Pärson är utbildad handvävare och designer vid Textilhögskolan i Borås och Konstfack i Stockholm. Sedan examen från Konstfack 1999 har hon arbetat som frilansdesigner och vävare i olika projekt i Sverige och Asien. För mer information kontakta intendent Ann-Charlotte Kron, info@konsthantverkarna.se eller tel. 08-611 03 70. Pressbild finns att ladda ner på www.pressbild.com. Konsthantverkarna Södermalmstorg 4 116 45 Stockholm tel. 08-611 03 70 www.konsthantverkarna.se info@konsthantverkarna.se Öppettider må-fre 11-18 lö 11-16