Ellen Ehk Åkesson, "My Woodland Fantasies" 16/3-3/4 på Konsthantverkarna

Utställningens titel ger en ledtråd och en inbjudan att följa med in i ett förunderligt skulpturalt landskap. Tillsammans skapar objekten en berättelse som känns lika märklig som självklar. Här finns kranen som fryst tiden, eller blocket som lyfts av ett myller av rötter, oförmöget att stå emot naturens kraft.

Ellen Ehk är en frekvent utställare i Sverige och utomlands och finns representerad på bl.a Shanghai Arts and Crafts Museum. Ellen är verksam i Nybro. Hon rör sig ledigt mellan bruksföremål och skulptur där intresset för materialet och hantverket alltid är tydligt. Utställningen är skapad med stöd av Konstnärsnämden.

Som en av våra många duktiga keramiker sticker Ellen Ehk Åkesson ut i sin målmedvetenhet. Hon är produktiv, hon är undersökande och hon har en tydlig bild av var hon står. Det senare gör på intet vis att hon står stilla. Tvärtom utforskar Ellen med oförtröttlighet de många möjligheter som materialet erbjuder. För hon är djupt rotad i leran på ett sätt som inte många i hennes generation är. Det gör hennes konstnärliga arbete dubbelt intressant, menar intendent Åsa Lockner.

Som en av våra 93 medlemmar har Ellen Ehk Åkesson tagits in i Konsthantverkarna av en utomstående jury. Vi arbetar med att presentera alla dessa konstnärskap på sitt sätt och galleriet blir därmed ett viktigt redskap. Under 2013 visar vi 11 separatutställningar. Fullständigt program återfinner du på vår hemsida.

För mer information vänligen kontakta Åsa Lockner, intendent 08-611 03 70 eller 070-740 58 38 Pressvisning fredag den 15 mars kl 15.00. Vernissage lördag den 16 mars kl 12.00 - 16.00. Välkommen!

• brukskonst
  • keramik
  • keramikutställning
  • konst

• Kalmar

Konsthantverk av högsta klass sedan 1951. Unika objekt, smycken, vackra bruksföremål och konceptuellt konsthantverk. 93 medlemmar antagna genom ett system av en oberoende extern jury utgör fundamentet för verksamheten. Till galleriet bjuds medlemmar såväl som utomstående konsthantverkare in.