Kommande utställning: Erika Kristofersson Bredberg 24/2–14/3 2018

ERIKA KRISTOFERSSON BREDBERG

BÄA

Vernissage lördag 24 februari kl 12.00–16.00.

Artist talk torsdag 8 mars kl 18.30.

BÄA

naken, blottad, tom, enkel, öppen, avskalad, bar

I utställningen BÄA visar Erika objekt influerade från kropp och existentiella tankar.

Jag läste om materia, de fysiska beståndsdelar universum är uppbyggd av. Det kallas aggregationstillstånd. I vår vardag är fast, flytande och gas de vanligaste. Jag läste det som aggressionstillstånd och tyckte det var så obekvämt komiskt hur allt då skapas ur ilska. Här inser jag mitt läsfel men fortsätter analysera kring detta med skapande / ilska och resultat har blivet sinnesstämningar illustrerat i glas.

ARTIST STATEMENT

I blow just for fun

är med bläck och nål tatuerat på mitt finger.

SVART BLÄCK:HUD

Mitt arbete gränsar ofta mellan en tydlig funktion och abstrakt skulptur. Jag kan kontrollera varmt glas men väljer ibland att låta bli.

TRANSPARENT

Mitt hjärta vurmar för naturen men jag inspireras av staden, höga skorstenar som pumpar ut vita moln, svarta bläckfläckar och damm.

HIMLEN FASCINERAR MIG:HAVET SKRÄMMER MIG

Jag gillar valkiga händer med spår av hårt arbete och kunskap.

NAGLAR:RÖDMÅLADE

Jag är stolt över min kunskap. Men jag kombinerar gärna andra material med glas eller jobbar med materialet på ett teoretiskt sätt.

En ballong fäst på glasblåsarpipans munstycke.

HUMOR:LOGIK

I blow just for fun

OM

Erika Kristofersson Bredberg har utbildat sig på Kosta glascenter 2008-10, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation, Bornholm 2010-11 och Konstfack, Keramik&Glas, Stockholm 2011-14 Hon har haft ett flertal utställningar sedan mellan 2012, som t ex ”Handmade – Scandinavian glass starting all over” på The Glass Factory i Boda och är medgrundare och ägare av glasstudion Glasbolaget, www.glasbolaget.com

För mer information, kontakta Boel Widell Henrikson, vik intendent Konsthantverkarna, tfn dir 08-641 58 85 eller butik 08-611 03 70

VÄLKOMMEN!

KONSTHANTVERKARNA FINE CRAFT- konsthantverk av högsta klass sedan 1951. Unika objekt, smycken, vackra bruksföremål och konceptuellt konsthantverk.