Alltid smycken på Konsthantverkarna

Mycket talar för att det här blir smyckenas vår på Konsthantverkarna:

Med vernissage den 31 januari tar Hedvig Westermark plats i vårt galleri med en utställning som andas nyfikenhet, innovationslusta och hantverksskicklighet. För hur blir det när en guldsmed sedan 30 år, tar den nyaste tekniken och tillämpar den med all inneboende kunskap hon har? Hedvig, liksom många andra inom konsthantverksområdet har givetvis fått frågan om hur man ställer sig till att alla och envar snart kommer kunna rita och skriva ut sina prylar själva. Räds vi konsthantverkare inte den utvecklingen? En ny teknik är ju just bara en ny teknik, som kräver sitt utforskande och omsorg i tillämpningen.

Hedvig visar att det går utmärkt bra att omfamna möjligheterna, med hennes alldeles säregna uttryck. Till den här utställningen har hon gjort ringar och halskrage utskrivna med 3D-skrivare i gummi och i sin ateljé har hon tillverkat broscher i punktsvetsad aluminium.

Catarina Hällzon som ställer ut senare i vår, har gjort sig känd för sin helgjutna kedja av handlingar. Hon införskaffar sitt material genom att jaga och fiska för att sedan ta vara på och förädla delarna som inte lämpar sig till föda. Älgtänder blir till manschettknappar och fiskfjälster inordnas i collier som de vackraste stenar.

Hällzons arbete har även uppmärksammats av stora välrenommerade institutioner, både hemma och internationellt. Sveriges främsta smyckeambassadör Inger Wästberg (även författare till boken Contemporary Swedish Art Jewellery) är medlem i Global Council vid MAD, Museum of Art and Design i New York och har länge arbetat för att museet ska uppmärksamma svenska konstnärer.

Det har lett till tre förvärv, som kunde förverkligas genom att Inger skaffade sponsorer och där Catarinas abborrhalsband var ett. Vår nyaste medlem, Märta Mattsson, blev också representerad.

Efter tidigare förslag av Inger Wästberg köpte därefter Nationalmuseum ett av Catarina Hällzons halsband.

Grunden för allt vårt arbete ligger i våra medlemmar, deras kreativitet, utforskarlusta och formsäkerhet. Basen finns här alla dagar i våra montrar och lådor. I utställningarna tänjs gränserna. Nya metoder, materialmöten och idéer bilder framtidens unika kommunikationsobjekt.

• catarina hällzon
  • hedvig westermark
  • smycken
  • smyckekonst