Maj Sandell ny verkställande direktör på Konsthantverkscentrum i Stockholm

Maj Sandell blir ny verkställande direktör på yrkesorganisationen Konsthantverkscentrum i Stockholm. Maj Sandell övertar tjänsten från den tidigare verksamhetsledaren Mari-Louise Franzén, som efter fem år väljer att lämna organisationen för nya utmaningar.

Konsthantverkscentrums nyblivna styrelseordförande Susanne Helgeson inledde sitt uppdrag med rekryteringen – och hon är mer än nöjd med resultatet:

– Maj Sandell är tveklöst den bästa vd vi kunde få. Detta i och med hennes unika kombination av egen utövarbakgrund, djupa och breda ämneskompetens, ledarskapserfarenhet, stora kontaktnät även internationellt samt respekt och anseende också inom angränsande fält. Att det var så många både namnkunniga och kompetenta personer som sökte tjänsten var glädjande och säger mycket om Konsthantverkscentrums attraktivitet. Det bådar gott för framtiden och min förhoppning är att alla våra drygt 700 medlemmar ska glädjas med mig och resten av styrelsen.

Maj Sandell själv säger att hon går in i sin nya tjänst på Konsthantverkscentrum med förväntan, nyfikenhet, energi och öppenhet.

– Jag brinner för konsthantverket och har ägnat större delen av mitt yrkesliv åt att skapa plats och synlighet för detta expansiva konstfält. Genom uppdraget för Konsthantverkscentrum får jag möjlighet att fortsätta utveckla och stärka konsthantverket med nya verktyg och mål. Jag är oerhört glad över förtroendet och ser fram emot att lära känna organisationen, säger hon.

När det gäller konsthantverkets roll i Sverige och internationellt när hon goda förhoppningar:

– Det svenska konsthantverket håller hög nivå, även ur ett internationellt perspektiv. Jag är övertygad om att det finns många vägar att pröva för att detta ska uppmärksammas än mer, såväl innanför som utanför landets gränser. Även om vi är många som känner stolthet över det svenska konsthantverket, kan synligheten och kunskapen bara bli bättre. En förhöjd uppmärksamhet och status för hela konstfältet tror jag bidrar till bättre möjligheter för de verksamma att leva på sitt yrke, säger Maj Sandell.

Maj Sandell lämnar sin tjänst som konsthallschef på Gustavsbergs konsthall och tillträder tjänsten som vd på Konsthantverkscentrum i slutet av mars 2019.