GRANDE FINALE GALLERI KHVC 31/3

GRAND FINALE
36 konsthantverkare visar bredd i galleriets sista utställning
31/3 - 29/4

Nu är det Grand Finale; den sista utställningen i galleriet samlar 36 konsthantverkare som på helt egna sätt tar sig an sitt material. Det blir en chans till återseenden; många av utställarna har tidigare visats i galleriets separat- eller samlingsutställningar. Grand Finale speglar galleriets nio år, med konsthantverkets självklara blandning av bilder och bruksföremål, funktionellt och ifrågasättande, alltid med materialet som uttryck.

Sedan 2003 har Konsthantverkscentrum drivit Galleri KHVC i kulturarvsrika Wadköping i Örebro. Utställningarna har berikat kulturlivet och satt konsthantverket på de många besökarnas karta. KHVCs medlemmar har genom åren visat konsthantverkets hela bredd; från det bärbara smycket till det offentligt rumsliga verket, från småskalig design till helt unika föremål.

KHVC har förhoppningen att galleriet gjort sådant avtryck i det lokala kulturlivet att konsthantverk nu har en självklar plats som konstform.

- Under de här åren har vi haft möjlighet att visa konsthantverk av mycket hög kvalitet för väldigt många besökare i Örebro, och det är vi nöjda med. Men kulturekonomin är knapp och en landsomfattande organisation som KHVC måste vara flexibel för att kunna hålla målet i sikte. Vi måste rikta resurser och fokus där de för tillfället gör mest nytta för medlemmar och för vårt område, i en tid som är föränderlig, säger Mio Schlegel, KHVCs verksamhetsledare.

Alla tidigare utställningar kommer att finnas dokumenterade på KHVCs hemsida.

Varmt välkommen på vernissage:
Lördag 31 februari 11.00 - 16.00!

Alla utställare, pressbilder mm...

• keramik
  • konsthantverk
  • wadköping
  • galleri khvc
  • konst
  • utställning

Stiftelsen Konsthantverkscentrum (KHVC) är en länk till det främsta inom svenskt konsthantverk. KHVC representerar ca 800 professionellt verksamma konsthantverkare över hela Sverige. Uppgiften är att ge råd, informera och skapa kontakter. KHVC har kontor i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.