​Konsthantverkscentrum öppnar Sveriges mest unika nätbutik!

800 konsthantverkare, tusentals produkter, en butik och en utcheckningskassa: Det är snart verklighet när Konsthantverkscentrum lanserar nätbutik. Redan idag är 120 av stiftelsen Konsthantverkscentrums anslutna anmälda säljare och du kan från den 19 februari besöka www.konsthantverkscentrum.se och köpa unikt konsthantverk och småskaligt producerade designprodukter.

Konsthantverkscentrum har efter önskemål från sina anslutna tagit fram en avancerad nätbutik som innehåller flera hundra butiker, men med bara en kundkorg. Trots att det handlar om hundratals butiker, där varje konsthantverkare säljer och hanterar sina produkter, är upplevelsen och säkerheten som att handla från en stor etablerad nätbutik.

Resultatet är en unik nätbutik som dessutom säljer unika ting. En stor del av produkterna är så kallade ”unikat” som bara finns i ett enda exemplar. Konsthantverket håller hög kvalitet garanterad av Konsthantverkscentrum vars anslutna alla är yrkesutbildade eller invalda av en invalsjury. Keramikern Eva Zethraeus är en av konsthantverkarna som är anslutna, hon säljer sina skulpturer i butiken:

- Jag tror att tiden är mogen för allt fler att handla konsthantverk med hjälp av bilder och jag tycker att det känns tryggt att tillhöra en större plattform genom Konsthantverkscentrum. Vi är alla utvalda och ingår i ett kvalitetsparaply som också kan fungera som en trygghet för våra kunder.

Konsthantverkscentrum har till uppgift att sprida kunskap om konsthantverket, om vad det är som gör det speciellt. Varför det kostar lite mer men håller längre och inte så lätt låter sig ersättas.

-­ Nätbutiken är sprunget ur ett behov och en efterfrågan från våra anslutna konsthantverkare. Vi ser nätbutiken som ett kompletterande kooperativ, där vi gemensamt marknadsför och säljer konsthantverk. Via nätbutiken hoppas vi även fånga dem som ännu inte fått upp ögonen för konsthantverk, säger Konsthantverkscentrums verksamhetsledare Mari-­Louise Franzén.

Från och med idag 19 februari är vår nätbutik igång - välkommen till en ny marknadsplats för konsthantverket. www.konsthantverkscentrum.se.

Konsthantverkscentrums nätbutik fakta:

• Konsthantverkscentrums nätbutik finns på adressen www.konsthantverkscentrum.se.
  • 120 av våra anslutna är med i butiken från start, fler tillkommer allt eftersom.
  • En kundkorg! Kunden handlar av de enskilda konsthantverkarna men kan tack vare den

gemensamma marknadsplatsen göra affärer med flera konsthantverkare i ett och samma köp.

• Föremålen är småskaligt producerade och köparen får veta vem som framställt varan som köps.
  • Närhet till produkt och producent -­det är styrkan i konsthantverket!
  • Nätbutikens konsthantverkare är alla anslutna i Konsthantverkscentrum.

Mer information:

För mer information om Konsthantverkscentrums nätbutik och verksamhet, kontakta Mari-Louise Franzén, mari-­louise.franzen@konsthantverkscentrum.se, 08‐545 222 90, 070-­878 04 81.

För mer information och bilder kontakta kommunikatör Frida Arnqvist Engström, frida.engstrom@konsthantverkscentrum.se, 08-­‐545 222 90, 070-­605 05 54

Vill du intervjua keramikern Eva Zethraeus? Kontakta henne här: 070-­401 84 93