Tips inför flytt till ny ort

En av Konsultias styrkor är att vi, liksom våra kunder, är öppna för förändring. Vi räds inte det nya eftersom det är vår uppgift att just förändra. Vi hoppas att ni är lika peppade som vi är, på just det. Därför vill vi uppmuntra dig att se möjligheter med att flytta! Om du känner att du är nyfiken på en ny ort eller är i behov av en nystart så hjälper vi dig gärna till ett arbete inom industri och logistik.

Planera
Det behöver inte vara så krångligt att flytta, om du planerar ordentligt. Förbered dig steg för steg för att göra din flytt så smidig som möjligt, till exempel med en checklista:

• Anlita flyttfirma eller be vänner om hjälp
  • Folkbokför dig på din nya adress genom en flyttanmälan
  • Packa smidigt för att underlätta flytten
  • Flytta över avtal och abonnemang eller säg upp dem i tid, så att uppsägningstiden hinner löpa ut
  • Anmäl din flytt och flytta över hemförsäkringen
  • Anlita flyttstädning till din tidigare bostad eller kom ihåg att avsätta tid för att städa själv

Aktivera dig och träffa andra
Ibland kan det kännas tungt att lämna sin vänkrets, men det går att få bukt med när du väl är på plats. Vi har några förslag du kan pröva. Säg ja – till allt.

• Ska kollegorna ut på en AW – haka på.
  • Frågar någon på din träning om du har tid för en lunch – säg ja.
  • Skaffa dig en daglig rutin – det blir lättare om du träffar samma människor flera gånger och vid samma tid varje dag, eller vecka.
  • Gå på samma träningspass eller till biblioteket samma tid varje vecka.

Du fattar. Det kommer att bli lättare att hitta nya vänner om du tackar ja till att umgås med nya människor, då träffar du andra med samma rutiner! Denna strategi tar tid men kan funka bra om du är lite blyg och är obekväm att ta direktkontakt. Gå med i en springgrupp, träna på pass eller börja på en yogastudio. Gå en kvällskurs. Använd dig av dina tidigare kontakter, världen är inte så stor, alltid finns det någon som känner någon i den stad du ska flytta till. Det kan vara vem som helst, som till exempel en gammal klasskompis. Be personen presentera dig för sin bekantskapskrets. Ta en fika, se var det bär.

Vi hjälper gärna till
Vi har stor vana att hjälpa människor som är i flyttartagen, från Skåne såväl som Kanada. Vi har kontor på sju olika platser i Norrland: Piteå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Bollnäs och Gävle. Är du nyfiken på någon av dessa städer eller på en ort i närheten är du välkommen att registrera dig i kandidatbanken. Vi ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig med ett arbete. Om du tänker att du behöver vidareutbildning har vi goda samarbeten med olika utbildningsföretag och hjälper dig gärna även med det. Vi har många kunder med stort behov av kompetenta människor, så hör gärna av dig till oss.