Sex saker att ta med sig från vårt seminarium om palmolja

Sex saker att ta med sig från vårt seminarium om palmolja

1) Palmoljeproduktion leder till skövling av regnskog

Palmolja är en vegetabilisk olja som ofta används i livsmedel, till exempel i bakverk, margarin, bullar och glass men även i hygienprodukter, kosmetika, djurfoder och stearinljus. Den stora efterfrågan på palmolja har gjort att stora områden av regnskog i framförallt Malaysia och Indonesien skövlas. Efterfrågan växer globalt och WWF förutspår att produktionen kommer att fördubblas till år 2050. När ovärderlig regnskog skövlas försvinner inte bara livsförutsättningarna för tigrar, noshörningar och orangutanger utan även för de flesta andra arter som har oersättliga funktioner i ekosystemen. Utöver det drabbas den ursprungsbefolkning hårt som lever och arbetar i områdena.

2) Palmolja är ett billigt fett med god teknisk kvalitet

Palmolja har bra hållbarhet och lämplig konsistens för många livsmedel. WWF uppskattar att ungefär hälften av de livsmedel som finns i butikshyllorna innehåller palmolja. När fetter innehållande transfett började fasas ut av hälsoskäl på 1990-talet, ersattes de ofta med palmolja. Några fördelar med palmoljan är den neutrala smaken, hållbarheten och att den inte innehåller några allergener. Oljepalmerna avkastar cirka fem gånger mer per hektar än till exempel raps och är därmed billig att framställa, men de storskaliga plantagerna gör att produktiv jordbruksmark och ett artrikt och produktivt skogsekosystem förstörs.

3) Palmolja innehåller mättat fett – som är dåligt för hälsan

Palmolja består till hälften av mättat fett, det vill säga den sortens fett som vi inte ska äta mycket av. Kroppen behöver fett men omättat fett är bättre. Fetter med stor andel omättat fett är exempelvis rapsolja och olivolja. Sett ur ett hälsoperspektiv bör man alltså undvika palmoljan, eftersom den innehåller mycket mättat fett. Men man bör tänka på att inte byta till produkter som istället innehåller animaliskt fett, för det innehåller ännu mer mättat fett.

Tillägg: För att ge palmolja en neutral lukt och smak hettas den upp. Vid hög temperatur kan det bildas estrar som kan öka risken för cancer och njurskador. EU:s Livsmedelsverk utreder för närvarande om vi får i oss palmolja i skadliga mängder. Svenska Livsmedelsverkets bedömning är att den mängd vi får i oss inte skadar hälsan men att vi ändå behöver minska mängden för att ha en rejäl säkerhetsmarginal.

4) Bojkott av palmolja är inte lösningen, menar miljöorganisationer

WWF och Naturskyddsföreningen menar att total bojkott av palmolja inte är rätt väg att gå. Istället måste de rika delarna av världen, både regeringar och företag ställa betydligt tuffare krav på hur palmoljan produceras. EU bör agera betydligt hårdare som tredje största importör av palmolja efter Kina och Indien. I sammanhanget bör dock tilläggas att det inte är alla länder i EU som aktivt driver frågan om hållbar palmolja. Palmoljeproduktionen är en viktig inkomstkälla till exempel Indonesien och bojkott från ena dagen till den andra skulle drabba landet hårt.

5) Certifierad palmolja är ett litet steg i rätt riktning

RSPO, står för Roundtable of Sustainable Palm Oil. Organisationen bakom RSPO består av en rad intressenter där WWF är en. Målsättningen med RSPO är att säkerställa processer där palmolja produceras på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Regler kring bland annat miljöpåverkan, ursprungsbefolkningar och arbetsförhållanden tas fram gemensamt. WWF vittnar om att det finns ett gediget system för tredjeparts verifikation, det vill säga kontroller av oberoende ackrediterade revisorer, transparens och processer för klagomål. Ett företag kan förlora sitt certifikat om de inte följer RSPO:s regelverk. WWF ser det som mycket positivt att ett stort företag nyligen förlorade sitt certifikat och nu måste göra om sina processer från grunden. De ser det som ett bevis för att systemet börjar fungera. 20 procent av den palmolja som produceras idag är RSPO-certifierad.

RSPO står för Roundtable of Sustainable Palm Oil. Organisationen bakom RSPO består av en rad intressenter där WWF är en. 20 procent av den palmolja som produceras idag är RSPO-certifierad. RSPO certifieringen finns på fyra olika nivåer beroende på hur långtgående det går att spåra oljan tillbaka till producent eller odlare.

Målsättningen med RSPO är att säkerställa processer där palmolja produceras på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Regler kring bland annat miljöpåverkan, ursprungsbefolkningar och arbetsförhållanden tas fram gemensamt. Det är svårt att få certifieringen att fungera till 100 procent även om det kontrolleras av oberoende ackrediterade revisorer. Flera stora företag som Unilever, Nestlé och Kelloggs ställer egna mer långtgående krav på produktionen. Exempelvis har Orkla under 2016 valt att helt frångå palmolja i sina produkter. RSPO Next är en frivillig skärpning av RSPO-kriterierna som bland annat förbjuder ogräsmedlet parakvat och torrläggning/utdikning av torvmarker, däremot inte avskogning som sådan. Flera miljöorganisationer, bland andra Naturskyddsföreningen, är starkt kritiska till RSPO Next då avskogning är ett stort problem med palmoljeproduktionen.

6) Tyvärr är det svårt att veta om palmoljan i en produkt är certifierad eller inte

Om ett livsmedel innehåller vegetabiliskt fett måste det numera anges vilket sort fett, till exempel palm- eller rapsolja på förpackningen. Det står sällan om tillverkaren är ansluten till RSPO. Det beror på att de flesta företag ännu inte kommit till den höga nivå av certifiering och spårbarhet som krävs för att de ska kunna skriva att palmoljan är certifierad. Så hur ska man då göra som konsument? Man måste helt enkelt fråga om företaget ställer krav om RSPO-certifiering av den olja de använder eller helst har ännu mer långtgående krav till skydd för djur, natur, människor och ekosystemen.

Läs mer här:

Världsnaturfonden, WWF

Naturskyddsföreningen

Livsmedelsföretagen , Li

Coop

Artikeln är skriven utifrån den information som framkom på seminariet Palmolja – vad är problemet 11 april 2016.

Margareta Renström, WWF, fakta om palmolja (35 min)

Anneli Bylund, Coop - om deras arbete med palmolja (20 min)

Marie-Louise Elmgren, Nestlé - om deras arbete med palmolja (15 min)

Maria Rydlund, Naturskyddsföreningen - om deras arbete med palmolja samt frågor från publiken (30 min)