Allt mindre salt i köttbullar och falukorv men ökning i färdiga pannkakor

Allt mindre salt i köttbullar och falukorv men ökning i färdiga pannkakor

En granskning av salthalten i cirka 300 vanliga livsmedel visar att salthalten sänkts i exempelvis färdiga köttbullar, falukorv, kex och flingor, vilket är särskilt bra eftersom det är livsmedel som barn ofta äter. Mindre bra är att mängden salt ökat i färdiga pannkakor, varmkorv och smörgåsskinka. Granskningen är genomförd av Konsumentföreningen Stockholm (KfS). Resultatet har jämförts med föreningens granskning från 2013.

Vi svenskar får i oss mer salt än vad myndigheterna rekommenderar. Världshälsoorganisationen (WHO) och Livsmedelsverket rekommenderar att en vuxens intag av salt bör vara max 5 gram per dag. För stor konsumtion av salt, eller rättare sagt det natrium som finns i salt, ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Idag får en genomsnittlig svensk i sig 11 gram salt per dag.

Cirka 75 procent av det salt en svensk får i sig kommer från livsmedelsprodukter som tillverkats av livsmedelsindustrin eller från mat som lagats på restaurang eller i någon form av storhushåll. Det betyder att det är svårt att som konsument själv minska sitt saltintag. Förutsatt att man inte lagar all mat från grunden.

- Av de cirka 300 livsmedel vi granskat kan vi konstatera att salthalten har sänkts i 60 produkter och höjts i 50. När det gäller sänkningarna är det bara att gratulera tillverkarna till väl utförd produktutveckling. Det vi framförallt vill peka på är att om en tillverkare kan sänka salthalten i exempelvis köttbullar, så borde andra köttbullstillverkare också kunna göra det, säger Minna Hellman, projektledare på Konsumentföreningen Stockholm.

GRANSKNINGENS STÖRSTA SÄNKNINGAR OCH HÖJNINGAR

Granskningens största saltsänkare är AXA som sänkt salthalten i en müsli med 88 procent. Den tillverkare som gjort flest stora sänkningar är Coop, med sex stora sänkningar. Med stor sänkning menas en sänkning med minst 0,4 gram salt per 100 gram. Coop har bland annat sänkt salthalten i sina Bran Flakes med 78 procent. ICA står för en stor sänkning i  sin mörade kycklingfilé (80 %). Lite smolk i bägaren dock att både Coop och ICA också står för två stora ökningar var.

ÄR DET VERKLIGEN FARLIGT MED SALT DÅ?

Det senaste året har det diskuterats huruvida hög salthalt verkligen är en riskfaktor för högt blodtryck. KfS stöder sig dock på den bedömning som WHO och en mängd länder inklusive Sverige gör.

- Oss veterligen finns det inte någon hälsomyndighet globalt som är av annan åsikt, säger Minna Hellman.

Mycket salt i maten - lätt nå skadlig nivå. DN:s artikel om rapporten, 29 nov 2016.

På vår webb kan du läsa mer om vårt  tidigare arbete kring salt.

Följ oss på Twitter