Minska matsvinnet - tips till dig som ska äta julbord

Minska matsvinnet - tips till dig som ska äta julbord

Att det slängs mer mat runt juletid än annars är inte svårt att tänka sig. En rundringning som Konsumentföreningen Stockholm (KfS) gjort till 12 restauranger i Stockholm bekräftar den tanken. Men nästan alla menar att medvetenheten har ökat.

- Så gott som alla restauranger som vi har pratat med menar att medvetenheten har ökat, såväl hos gästerna som hos personalen, säger Louise Ungerth, chef Konsument & Miljö, på KfS.

En övervägande majoritet av restaurangerna uppger att matsvinnet från julbordet framförallt kommer från gästernas tallrikar. Restaurangernas främsta råd till den som ska äta julbord är därför, inte helt oväntat, att inte ta för mycket mat.

TRE TIPS - SÅ KAN DU SOM GÄST MINSKA MATSVINNET PÅ JULBORDET

• Ta inte allt på en gång, gå de "sju rundorna" 1) Sillen, 2) Kalla fiskar, 3) Kallskuret, 4) Småvarmt, 5) Varmt, 6) Ost, 7) Dessert .
  • Börja med små smakbitar. Är det gott? Ta mer i nästa varv.
  • Ha tålamod! Cirka 30 minuter in i sittningen minskar köerna, så stressa inte i början. Avvakta och njut.

VAD GÖR RESTAURANGERNA FÖR ATT MINSKA MATSVINNET DÅ?

I beredningen i köket sker inte mycket svinn, menar de restauranger som KfS pratat med. Som vana julbordsarrangörer har restaurangerna inarbetade rutiner och de är bra på att beräkna åtgång. Utöver det miljömässiga incitamentet finns förstås en ekonomisk aspekt. Restaurangernas knep för att minska matsvinnet från själva buffén är att lägga upp små bitar på små uppläggningsfat och fylla på ofta. Ett annat knep är att servera små portioner i glas eller skålar och att erbjuda mindre tallrikar till gästerna att lägga sin mat på. En restaurang uppger att de halverat storleken på sina köttbullar, just i syfte att minska matsvinnet.

Fakta matsvinn:
Matavfall i Sverige 2014: 1 278 000 ton. Av det kommer 66 000 ton från restauranger och 941 000 ton från hushållen. Resten kommer från jordbruket, industrin, handeln och storköken. Läs mer i Naturvårdsverkets rapport: Matavfall i Sverige, juni 2016.

Läs mer - DN:s artikel (27 nov) om KfS rundringning, Sju varv vid julborden ska minska svinnet.

Läs mer: Tio enkla tips på hur du minskar matsvinnet och sparar pengar.

Läs mer: Hur många köttbullar går det åt på julbordet?

Fakta om rundringningen
KfS har under perioden 15-23 november telefonintervjuat restaurangchefer, hovmästare, kökschefer och serveringspersonal på 12 etablerade restauranger i Stockholmsområdet, alla med stor erfarenhet av att servera julbord.