Admir Lukacevic och Fahrudin Zejnic, Kompassrosstipendiater 2008. Foto: Stiftelsen Ungt Ledarskap

Videdalsskolan i Malmö får besök av H.M. Konungen

Den 7 maj kommer H.M. Konungen att besöka Videdalsskolan i Malmö för att besöka Kompassrosstipendiaterna Fahrudin Zejnic och Admir Lukacevic, som för tio år sedan tog emot stipendiet för sina modiga, handlingskraftiga och omtänksamma ledarskapsinsatser. Nu ska de berätta vad stipendiet betytt för deras personliga utveckling och i praktiken visa på samverkan mellan kommunal verksamhet och ideell sektor för Malmös barn och unga.

Fahrudin Zejnic var 34 år och biträdande rektor vid Sofielundsskolan i Malmö när han 2008 fick Kompassrosen för ett närvarande och tryggt ledarskap, som genom egna initiativ och okonventionella lösningar bidragit till att lyfta en tidigare problemskola till en plats där unga människor utvecklas och blir sedda.

Admir Lukacevic var 24 år och projektledare och baskettränare i Norrköping Dolphins här han fick Kompassrosen 2008 för ett engagerat och oegennyttigt ledarskap, som visar vad ledare i ideella organisationer som idrottsrörelsen kan åstadkomma för att ge ungdomar i riskzonen en värdebaserad grund för personlig utveckling. 2010 grundade Admir organisationen Idrott utan gränser som i dag engagerar 22 000 barn i årskurs 4–9 år i Norrköping, Södertälje, Linköping, Göteborg, Malmö och Norrtälje.

Fahrudin Zejnic är i dag utbildningschef i Malmö stads grundskoleförvaltning. Sedan 2017 finns Idrott utan gränser i Malmö och når idag 16 grundskolor i staden. En anledning till föreningens framväxt i Malmö är just ett resultat av samverkan mellan stipendiaterna kring de gemensamma beröringspunkterna.

– Vi är både stolta och glada att få visa vad verksamheten gör för barnen och vad stipendiet betytt för oss. Sedan Idrott utan gränser finns på plats i Malmö och anordnar meningsfulla fritidsaktiviteter såväl på idrottslektioner som på fritiden och elevers fysiska hälsa fick ett ökat fokus har vi fått betydligt bättre resultat i skolorna., säger Fahrudin Zejnic.

Program Videdalsskolan:

Kl. 10.00–11.10:

• Eva Gröhn, f.v. rektor om skolan historia och upptagningsområde
  • Fahrudin Zejnic och Admir Lukacevic, om vad stipendiet Kompassrosen har betytt
  • Anders Malmquist, om Malmöskolornas speciella utmaningar och hur man arbetar med detta
  • Admir Lukacevic, om hur Malmö och Videdalsskolan i synnerhet, satsar på elevers fysiska hälsa för att få elever att presentera bättre
  • Besöket avslutas med en promenad till gymnastiksalen för att få möjlighet att se och samtala med elever som berättar om sina erfarenheter från Idrott utan gränser.

För mer information, kontakta:

Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, 0706 72 84 70 eller e-post: rebecca.sundberg@ungtledarskap.se

Media som önskar närvara vid besöket ombeds anmäla detta senast den 4 maj till:

Rebecca Sundberg, tel: 0706 72 84 70 eller e-post:rebecca.sundberg@ungtledarskap.se