Korshags firar!

Idag firas det ordentligt på Korshags i Falkenberg. Alla goda ting är tre sägs det och idag firar vi såväl 35, 50 som 70 år på en och samma dag.

Mest av allt firar vi att Per-Arne Korshag, grundaren av företaget Korshags, fyller 70 år. Han är en av få personer med riktigt lång och gedigen erfarenhet av att röka fisk. Noggrann som få vad gäller smak, rök, lukt och med en fin känsla för råvaror av god kvalitet.

För 50 år sedan började Per-Arne att röka fisk i ett ombyggt kylskåp hemma i sina föräldrars trädgård på Porsevägen i Falkenberg. Under några år experimenterade han fritt med varierande framgång. Emellanåt stod eldslågorna högt i skyn, men hans envishet tog honom vidare och resultatet blev bättre och bättre. Ett antal år senare köpte han ett litet rökeri, Stenbergs Rökeri, som han drev parallellt med arbetet i sina föräldrars fiskaffär.

För 35 år sedan var det dags att ta nästa steg. Produktionen av rökt fisk hade vuxit sig för stor för att få fortsätta inne i centrala Falkenberg. Per-Arne och hans fru Gunnel bestämde sig för att satsa helhjärtat på fiskrökning. De grundade Falkenbergs Laxrökeri. Bolaget som sedan juni 2014 heter Korshags och drivs av syskonen Pernilla och Niklas Korshag. En familjehistoria värd att fira tycker vi!