KPA Pension samarbetar med Röda Korset för att slå rekord i kramar

KPA Pension och Röda Korset samarbetar för att bryta människors ofrivilliga utanförskap. 2007 samlade Röda Korset in 535 000 kramar till jul. I år ska KPA Pension hjälpa Röda Korset att slå detta rekord.

- KPA Pension arbetar aktivt för en bättre framtid för människa och miljö. Det gör vi genom att placera våra kunders pengar etiskt. Samtidigt vill vi agera mer konkret i våra hjärtefrågor och även inspirera andra att engagera sig. Därför hjälper vi Röda Korset att stödja julkampanjen "Kramas för de ensamma", säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig KPA Pension.

Julinsamlingen, "Kramas för de ensamma", går ut på att samla in pengar till Röda Korsets sociala arbete i Sverige för att bekämpa ofrivillig ensamhet, isolering och utanförskap. Pengarna används till att utveckla och stödja arbetet med besök hos äldre eller ensamma, anhörigstöd, fängelsebesök, bemanning av jourtelefon, läxhjälp, språkträning, stöd och hjälp på sjukhus.

- Vi är glada över att KPA Pension vill stödja vårt arbete för de ensamma. Eftersom KPA Pension delar våra värderingar känns samarbetet väldigt naturligt, säger Johan af Donner, kommunikationschef i Röda Korset.

Under tio års tid har KPA Pension tagit ett aktivt samhällsansvar. Nu trappas detta arbete upp när bolaget går in och stödjer Röda Korsets kampanj "Kramas för ensamma" inför julen.

- Vi vet att våra kunder vill att vi ska engagera oss i mänskliga rättigheter. Samarbetet med Röda Korset ger oss möjligheter att jobba ännu mer aktivt, säger Sofia Hagman.

KPA Pensions informationskampanj för att slå rekord i kramar inleds i slutet av november på bland annat www.slutasnacka.se. Det är en webbsajt som startats av KPA Pension för att erbjuda en plattform för människor att aktivt driva frågor för en bättre framtid. På sajten går det att följa rekordet - och köpa en kram för de ensamma för 20 kronor.

För mer information kontakta:
Sofia Hagman, CSR-ansvarig, KPA Pension, tel 08-665 06 16, 0734-39 33 09
Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 0634, 0734-39 33 37
Johan af Donner, kommunikationschef, Röda Korset tel 08-452 46 46, 0730-40 46 46

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon kunder och 50 miljarder kronor i förvaltat kapital. KPA Pension erbjuder pensions- och försäkringslösningar sedan 1922 och ägs av Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension tar ett aktivt samhällsansvar och har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se och www.slutasnacka.se