Samarbetet mellan Krägga Gerrgård och WaterAid inleds idag på Världsvattendagen

Krägga Herrgård i samarbete med WaterAid

Rent vatten är en ädel dryck och långt ifrån en självklarhet för alla. Därför vill Krägga Herrgård, på Världsvattendagen och som start på ett nytt samarbete, skänka 25 000 kronor till WaterAid. Bidraget ska ge fler personer tillgång till vatten, toaletter och hygien världen över.

— WaterAid gör ett oerhört viktigt arbete som vi är jätteglada att kunna stödja inför Världsvattendagen. Vi är en strandnära mötesplats och rent vatten är otroligt viktigt för oss. Det här är starten på ett långsiktigt samarbete som ska bidra till att fler människor i världen ska få tillgång till rent vatten, säger Lars Aggestedt, hotelldirektör på Krägga Herrgård.

Årets Världsvattendag, den 22 mars, belyser hur produktion och konsumtion i världens rikaste länder medför att världens fattigaste länder får sämre tillgång till rent vatten. Varje individ i Sverige använder ungefär 140 liter vatten om dagen, men om vattnet som går åt till produktion av maten vi äter, kläderna vi bär och varorna vi köper räknas med stiger den siffran till ungefär 3 900 liter. I samband med Världsvattendagen släppte WaterAid en rapport som visar hur privatpersoner och företag kan minska sitt vattenavtryck.

— WaterAid arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, toaletter och hygien. Det är en vision som kräver att vi alla arbetar tillsammans. Därför är vi väldigt glada över att Krägga Herrgård i ett samarbete vill bidra till att fler människor får rent vatten och toaletter, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare på WaterAid.

Krägga Herrgård är ett Svanenmärkt hotell och har sedan tidigare en miljöpolicy som tar hänsyn till bland annat hur vatten produceras och konsumeras på plats. Policyn kommer nu att utökas ytterligare.