Revolwe och Slater Designs i globalt samarbete inom surfing

Nordic Surf Development med varumärket Revolwe, ett bolag på Krinovas innovationsarena, är världens enda företag som både utvecklar och säljer miljövänliga fångremmar (leash) för vågsurfing och SUP (Stand Up Paddle Board). Nu tar Revolwe ytterligare ett stort steg framåt på den internationella marknaden genom ett globalt samarbete med Slater Designs, ett amerikanskt företag världsledande inom branschen.

Surfprodukter är en stor marknad. 30 miljoner människor världen över surfar. Dessutom är paddelsurfing, eller Stand-Up Paddling (SUP), en starkt växande trend.

Slater Designs är ett stort namn inom surfing, att jämföra med vad Titleist är inom golfen. Kelly Slater som äger Slater Designs, är den mest framstående surfaren genom tiderna med 11 totala världscupsegrar på meritlistan.

Samarbetsavtalet innebär att modeller av fångremmarna, så kallade surf leashes, som Nordic Surf Development utvecklat nu släpps av Slater Designs i en co-branding: Slater Designs/Revolwe.

- Samarbetet betyder mycket för Revolwe. Vi får en helt annan exponering inom surfindustrin. Det är också värdefullt för trovärdigheten i varumärket och underlättar inför framtida produktlanseringar. Volymmässigt innebär det att vi kommer att femdubbla vår försäljning på de aktuella modellerna, minst. Det representerar ett värde av cirka 3,7 miljoner kronor, säger Jan Persson vd och grundare av Nordic Surf Development.

Surf-leashen som Nordic Surf Development utvecklat bygger helt på återvinning och att använda skräp som resurs tillsammans med hållbara och ekovänliga material. Fångremmen är baserad på en blandning av Yulex, en naturlig gummilatex och återvunna PET- flaskor. Genom att ersätta det konventionella materialet Neopren med Yulex minskar CO2-utsläppen med 80 % jämfört med framställningen av en konventionell leash.

Jan Persson har hållit på med vattensporter i hela sitt liv. Och det var ur passionen för havet som affärsidén föddes för drygt två år sedan. Utöver fångremmarna har Jan utvecklat och lanserat ett speciellt fodral för surf-brädor.Även det i ett miljövänligt material. Fler produkter är på utvecklingsstadiet, bland annat tittar Jan på hur man skulle kunna återanvända fiskenät.

När Jan kom till Krinovas Innovationsarena fanns de första produkterna ännu bara på idéstadiet.

- Det är jättekul att få ha följt Jan på den resa som han har gjort. Jan är otroligt driven och har hela tiden nya produktidéer, alla med miljöfokus. Det ska bli spännande att se vad som blir nästa steg i utvecklingen, säger Truls Bretz, business designer på Krinova.

Jan Persson, vd Nordic Surf Development, mobil+46 734 040430, E-mail: jan.persson@revolwe.com

Truls Bretz, business designer Krinova Incubator & Science Park, mobil +46 738 53 24 01, E-mail:truls@krinova.se