Sju miljoner för utveckling av ny teknik för vattenrening

Sju miljoner för utveckling av ny teknik för vattenrening

Vattenfrågan är en av de största globala utmaningarna på vår jord. Ökad befolkningstillväxt, allt större konsumtion av läkemedel och en ökad användning av bekämpningsmedel världen över ställer krav på ny och förbättrad renings- och analysteknik. Nu satsar Högskolan Kristianstad, C4 Energi AB, Malmberg Water AB, Utvecklingsstiftelsen Sparbanken 1826 och KK-stiftelsen (högskolornas forskningsfinansiär) tillsammans sju miljoner kronor under tre år för att utveckla nya analysmetoder och tekniska lösningar för vattenrening och biogasproduktion som ska möjliggöra ett hållbart kretslopp av näringsämnen och rent vatten i samspelet mellan stad och landsbygd.

I Kristianstadsregionen är vattenfrågan av särskilt intresse med stadens läge i ett urbant ekosystem, en stad byggd i en våtmark, ett vattenrike klassat som biosfärområde av Unesco, där utmaningen är att minimera påverkan på vattnet från staden som omgärdar den och att skydda staden från det konstanta översvämningshotet. Detta geografiska läge gör Kristianstad särskilt lämpad som testmiljö för vattenrelaterade innovationer. Det nya samarbetsprojektet CLEAR är ett av flera som ska placera Kristianstad på ”vatteninnovationskartan”. CLEAR LAB blir samlingsnamn för utvecklingsprojekt relaterade till vattenrening.

CLEAR är ett forskningssamarbete mellan Högskolan Kristianstad, C4 Energi AB och det lokala näringslivet representerat av Malmberg Water AB och bygger på att alla tillsammans bidrar med sina erfarenheter och kunskaper. Målet är att forskningen ska lägga grund till nästa generations teknikutveckling inom vattenrening och biogasproduktion från avloppsslam, gödsel och organiskt avfall, vilket i sin tur öppnar upp för nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen.

Krinova Incubator & Science Park har, i rollen som forskarpark, en sammanhållande funktion och leder bland annat workshops inom projektet. Ett av Krinovas innovationsområden är vattenfrågor.

För mer information:

Lennart Mårtensson, biträdande professor miljöteknik Högskolan Kristianstad, mobil 0702-18 02 40

Johan Möllerström, VD Malmberg Water AB, mobil 0766-39 58 01

Göran Thessén, VD C4 Energi AB, mobil 0733-73 75 01

Charlotte Lorentz Hjorth, VD Krinova Incubator & Science Park, mobil 0708-29 14 34