KD Skåne vill se över suicidpreventionen kopplat till överskuldsättning.

KD Skåne vill se över suicidpreventionen kopplat till överskuldsättning.

Kristdemokraterna skriver under dagen i Sydsvenskan och Helsingborgsdagblad om suicidprevention och hur överskuldsättning har blivit ett allt växande problem där var femte överskuldsatt har försökt att begå självmord. I paritet med detta har Kristdemokraterna i Skåne motionerat inför rikstinget i Helsingborg senare i höst, att Kronofogden ska få ett utvidgat uppdrag i syfte att minska suicidrisken hos överskuldsatta och samarbeta med vården på ett annat sätt än vad som görs idag. Detta eftersom Kronofogden allt oftare har blivit den första kontakten med suicidbenägna människor till följd av deras ekonomiska situation. Utöver kontakten per telefon kom Kronofogdens anställda i fjol i kontakt med 79 självmordshot och 24 dödsfall i samband med avhysningar eller förrättningar.

— Det är inte hållbart att Kronofogden inte står rustade att hantera den ökade skuldsättningen som leder till kraftig psykisk ohälsa och i värsta fall självmord. Säger Per Einarsson, regionråd och ordförande för psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden i Skåne. Det finns minst 400 000 personer registrerade hos Kronofogden och går det att rädda något liv genom att ge Kronofogden ytterligare verktyg måste regeringen och riksdagen agera.

— Kristdemokraterna är ett sjukvårdsparti. Det är uppenbart att Kronofogden i förlängning har blivit en myndighet som allt oftare kommer i kontakt med människor som inte mår bra, de måste rustas för att hantera detta och det måste ske skyndsamt. Folk med överskuldsättning får inte falla mellan stolarna, framförallt inte i dessa tuffa tider. Avslutar Maria Berglund, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Skåne.

Motionen kommer hanteras på Kristdemokraternas riksting i november, hoppet är att partistyrelsen själva ska yrka att motionen ska bifallas men Kristdemokraterna i Skåne kommer göra allt de kan för att ombuden ska rösta för yrkandet.

Läs hela debattartikeln hos HD/Sydsvenskan här: https://www.sydsvenskan.se/202...

Per Einarsson (KD)

Regionråd

Telefon: 0725- 28 84 17