Forskning i absolut världsklass på Sus

Forskning i absolut världsklass på Sus

I torsdags (2/3) sammanträdde Sus sjukhusstyrelse för andra gången under mandatperioden. Styrelsen tog del av flera rapporter och dragningar av tjänstepersoner gällande bland annat patientsäkerhet och riskhantering.

- Det strategiska förbättrings- och effektiviseringsarbetet fortsätter i den tuffa ekonomiska tid som Sverige nu befinner sig i. Samtidigt kan vi också konstatera att Sus levererar vård till skåningarna i absoluta världsklass. Under 2022 avled inte en enda patient i samband med hjärt- eller lungtransplantation, vilket är världsunikt och har av professionen länge ansetts nästintill omöjligt att uppnå, säger sjukhusstyrelsens ordförande Maria Berglund (KD).

Ett annat exempel på den banbrytande vården och forskningen vid Sus är genomförandet av den första kliniska stamcellstransplantationen i studien STEM-PD, som genomfördes i mitten av februari. Transplantation av dopaminproducerande nervceller har lyfts fram som en viktig milstolpe i forskningen för att kunna behandla Parkinsons sjukdom. 20.000 människor tros leva med Parkinsons sjukdom i Sverige idag, och förhoppningen är att denna nya behandling ska kunna revolutionera vården av dessa inom 5-10 år.

Forskningsframsteg inom området hjärnmedicin har inte bara potentialen att höja patientens livskvalitet, utan är även samhällsnyttig med minskat omvårdnadsbehov som följd. Denna typ av forskningsframsteg är grunden för framtidens sjukvård och visar på vikten av en växelverkan mellan forskning och sjukvård.

Martin Hallander

Presskontakt Politisk sekreterare och ordförande nämnden för operativ regiongemensam verksamhet Stabschef
Disa Viljehammar

Presskontakt Politisk sekreterare Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden 044-309 31 21