Hur vill Socialdemokraterna egentligen ha det?

Hur vill Socialdemokraterna egentligen ha det?

Nu vill ledande socialdemokrater i runt om i landet ha mer statligt stöd men inte mer statlig styrning av svensk hälso- och sjukvård. Detta står klart efter att Magdalena Andersson kallar upp 5 ledande regionpolitiker till en presskonferens. Om socialdemokratiska regionstyrelseordföranden varje gång det är kris åker till Stockholm och tigger mer pengar, varför behövs regionerna då?

Kristdemokraterna har under länge påtalat systemfelen inom svensk hälso- och sjukvård och fått till en statlig utredning om helt eller delvis ändrat huvudmannaskap. Detta vill inte Socialdemokraterna men de anser att staten ska ta ett större ekonomiskt ansvar. Det går inte ihop.

— Att vara regionpolitiker måste innebära att man tar ansvar för sin uppgift. I Region Skåne tar Kristdemokraterna sitt ansvar och kommer vara en konstruktiv kraft för att både göra strukturella förändringar och tydliga sjukvårdspolitiska prioriteringar inför 2024, säger Per Einarsson, (KD) gruppledare och regionråd.

Vi ser nu hur Socialdemokraterna på nationell nivå står helt svarslösa inför den ekonomiska kris som alla andra sett under de senaste åren. Inflation, krig i Europa och stora utmaningar inom kompetensförsörjningen för välfärden påverkar våra möjligheten att expandera välfärdens åtaganden. Det ser Kristdemokraterna och därför föreslår vi strukturella förändringar och ett helt annat huvudmannaskap så att makt, inflytande och ekonomiska förutsättningar hänger ihop.

— Dagens utspel ifrån Socialdemokraterna visar tydligt att Kristdemokraterna har svaren för hur svensk sjukvård ska bli bättre, tillgängligare och tryggare. Att tigga mer pengar kommer bara lösa det kortsiktigt. Låt oss lösa problemen på lång sikt istället så att vi säkerställer en god välfärd till barn och barnbarn istället, avslutar Anders Lundström (KD), regionråd.

Per Einarsson (KD)

Regionråd och gruppledare