KD Region Skåne välkomnar regeringens besked om att möjliggöra blodgivning för homosexuella män i relation.

Under förmiddagen stod det klart att regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att möjliggöra blodgivning för män som lever i en homosexuell relation, något som har i praktiken varit omöjligt. Parallellt med regeringens besked håller Region Skåne på att ser över möjligheten att bli en region som tillåter gästblodgivare. Vilket möjliggör för de som turistar i Skåne att även kunna donera blod här.

— Bloddonation är en oerhört viktig funktion för regionerna, likväl är det dags att oavsett vem du är och oavsett vem du älskar ska kunna få donera blod. Regeringen har tagit ansvar på ett sätt som stärker både enskildas rätt till kärlek och regionernas möjlighet att öka sina blodlager. Säger Martin Hallander (KD), ordförande i nämnden för operativ regiongemensam verksamhet. I händelse av akutkris är blod en fråga om liv och död.

Utöver ovannämnda satsningar har regeringen även gett Socialstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna för att införa NAT-testning av blod, vilket är en känsligare testmetod än det som används idag. Ett införande av NAT-testning skulle kunna förkorta karenstiderna vid blodgivning och på så sätt stärka blodbankerna ytterligare. Inte minst i händelse av kris.

Martin Hallander (KD)

Martin.hallander@skane.se

Martin Hallander

Presskontakt Politisk sekreterare och ordförande nämnden för operativ regiongemensam verksamhet Stabschef