Kristdemokraterna är med och reformerar och förbättrar Region Skånes ekonomi.

Kristdemokraterna är med och reformerar och förbättrar Region Skånes ekonomi.

Nu är det dags att vända den ekonomiska utvecklingen för Region Skåne och då behövs det stora och genomgripande åtgärder för att klara uppgiften. Kristdemokraterna ser framemot arbetet med planeringsdirektiven i Region Skånes nämnder och styrelser för att förbättra Region Skånes ekonomi i grunden.

Idag på Regionstyrelsens sammanträde beslutades om planeringsförutsättningarna inför 2024 och framöver för skånsk hälso- och sjukvård och övriga verksamheter. Det kommer bli svåra tider om inte något görs och därför lanseras ett omfattande reform- och åtgärdsprogram som ska lösa de ekonomiska svårigheter som Region Skåne står inför. Kristdemokraterna är med och tar ansvar för att reformera Region Skåne så skåningarna även framöver får bra, trygg och säker vård när de behöver det.

— Skåne och Sverige har svåra tider framför sig. Inflationen försämrar de skånska familjernas plånbok och påverkar alla negativt. Då behövs ett tydligt och stabilt styre som vågar agera och ställa om skånsk sjukvård, säger Per Einarsson (KD), regionråd.

Kristdemokraterna vill framtidssäkra ett så bra välfärdsutbud som möjligt och därför behövs ett riktat omställningsarbete och genomgripande åtgärder som ger bättre ekonomiska förutsättningar på kort och lång sikt.

Det räcker inte bara att vänta på större statligt stöd utan Region Skåne måste vidta åtgärder för att minska bruttokostnadsutvecklingen. Därför behövs det strukturella åtgärder och Treklövern har identifierat sex insatsområden som kommer prioriteras inför budgetarbetet 2024 och framöver:

• Övergripande styrnings- och strukturfrågor inom hälso- och sjukvården
  • Verksamhets- och producent relaterade utmaningar inom hälso- och sjukvården
  • Bemanning och kompetensförsörjning
  • Inköp och materialförsörjning
  • Serviceförvaltningarnas roll, mandat och kostnadsutveckling
  • Administration och IT-stöd

Särskilt vikt kommer att läggas vid de åtgärder som direkt påverkar tillgängligheten, kompetensförsörjningen/bemanningen och produktiviteten.

— Det kommer krävas tuffa prioriteringar och Kristdemokraterna kommer alltid satsa på Region Skånes kärnverksamhet. Vi står på skåningarnas sida och kommer satsa eventuellt reformutrymme på att förbättra sjukvården och tillgängligheten för våra allra sköraste patienter, avslutar Per Einarsson

Per Einarsson (KD)

Regionråd och gruppledare

Telefon: 0725- 28 84 17