Per Einarsson och Acko Ankarberg Johansson

Nu inleds reformeringen av svensk sjukvård

Sverige behöver en jämlik vård över hela landet som sätter patientens behov i fokus. Vi ser idag långa vårdköer, brister i tillgängligheten, arbetsmiljöproblem och det är inte främst ett ekonomiskt problem, utan organisatoriskt. Redan när Göran Hägglund var socialminister drev Kristdemokraterna frågan om Århundrandets vårdreform och nu ser vi de första stegen mot förverkligande av en kristdemokratisk hjärtefråga.

Vid dagens regeringssammanträde tas ett viktigt beslut om att tillsätta en parlamentariskt sammansatt kommitté som ska utreda frågan om ska över ansvaret för hälso- och sjukvården från regionerna. Under två år ska beslutsunderlag som möjliggör ett stegvis och långsiktigt införande av ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården tas fram. Detta är den viktigaste sjukvårdspolitiska reformen inom ramen för Tidöavtalet och utredningen har majoritet i Sveriges riksdag.

Syftet med utredningen är alltså att lämna förslag som säkerställer ett mer effektivt hälso- och sjukvårdssystem som utgår ifrån patienterna och tar hänsyn till medarbetarnas behov på ett bättre sätt än nuvarande ordning.

— Jag ser framemot en utredning som innan nästa val ger förslag på hur vi kan förbättra svensk sjukvård i grunden. Vi ser stora brister i svensk sjukvård idag och det måste till strukturella förändringar, säger Per Einarsson (KD) regionråd och gruppledare i Region Skåne.

Beslutsunderlaget som ska redovisas senast 2 juni 2025 ska omfatta huvudmannaskapets samtliga delar och behandla allt ifrån resursfördelnings- och finansieringsmodell till samverkan med den kommunala hälso- och sjukvården via utbildnings-, forsknings- och arbetsgivaransvaret vid ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap.

— Detta är inledningen till den största och mest genomgripande reformeringen av svensk hälso- och sjukvård i modern tid och kommer gynna patienterna och personalen både på kort och lång sikt, avslutar Per Einarsson.

Per Einarsson (KD)

Regionråd och gruppledare

Telefon: 0725- 28 84 17

Epost: per.einarsson@skane.se