Överdimensionerad eventhall bland villorna stoppas!

Under kvällens fullmäktigemöte i Vellinge kommun röstades bygget av en överdimensionerad eventhall bort. Engagerade grannar och boende i området ansåg att eventhallen skulle komma att skapa trafik-, parkerings- och miljöproblem. På fullmäktigemötet i december förra året fick flera politiska partier, i elfte timmen, upp ögonen för problemen. Genom oppositionens agerande stoppas nu eventhallen och fokus blir istället en rätt dimensionerad sporthall för skolbarnen.

Skanörs skola behöver anpassas till moderna krav vad gäller sporthall och fler klassrum behövs för eleverna. Dessa behov har länge varit kända. När behoven äntligen skulle åtgärdas valde kommunledningen istället att placera en eventhall modell större på sämst tänkbara läge, mitt i villaområdet. Eventhallen skulle användas inte bara till skolans elever och vanligt föreningsliv utan även till cuper, evenemang och olika tävlingar. Det var uppenbart att alla fakta inte hade redovisats till beslutsfattarna i kommunen. Kristdemokraterna krävde i december omtag av ärendet med hänvisning till grannarnas oro. När ärendet behandlades igår fattade fullmäktige beslut att inte godkänna detaljplanen med eventhall. Sporthallen skall istället byggas utifrån skolans behov.

"Samrådsprocessen och projektarbetet tycks ha levt ett eget liv, utan att låta det egentliga behovet styra" säger Håkan Magnusson, boende i området. "Vi är nu otroligt nöjda med att kommunen tagit ett steg tillbaka och att man tittar på alternativa lösningar som inte har beaktats.”

"Att lägga en eventhall mitt i ett villaområde tycktes inte väl genomtänkt. Redan idag är det svårt med parkeringsplatser och trafik, dom problemen slipper vi nu" säger Anders Berglund, granne till storbygget och känd från bl.a. Melodifestivalen.

Fullmäktige lyssnade på kritiken och tog ställning mot en överdimensionerad eventhall. Moderaterna och centern fick inte det stöd som behövdes för att tvinga igenom förslaget. Många menar att ett felaktigt beslut kunde förhindras genom att grannar, boende och politiker gemensamt samtalat för en bättre lösning.

KD, MP, S, SD och L var partierna som yrkade på avslag med motivering att byggnationen skall begränsas både till ytan, storleken och höjden. Grannar och boendes önskningar och behov har nu prioriterats, säker trafik och god närmiljö har inte offrats och barnen kommer att få den skola dom behöver.

KD i Vellinge är stolta för att genom agerandet i december ha säkerställt ett beslut bra för alla igår.

KD – Ett Bättre Vellinge

• politik