Olja kontra människoliv

Energikrisen kan bli en katastrof för det svenska folket. Vi har hamnat i en perfekt storm som drabbar alla, ingen kommer undan. Du, jag, din familj, bönderna, småföretagaren, storföretaget, staden, kommunen, ja, hela samhället. Alla kommer att drabbas, först direkt genom vansinniga kostnader för t.ex. uppvärmning och bilresor och sedan indirekt genom ökade kostnader för mat, transporter, etc. Företagssverige kommer att gå på knä, många företag riskerar att slås ut.

Sveriges energikris är delvis självförvållad. Ett ologiskt energisystem har blivit ett beskattningsverktyg utan förmåga att säkert leverera billig energi. Sverige har kanske världens högsta energipriser, beroende på osunda politiska beslut och höga skatter. En obegriplig beskattning slår orimligt hårt när energipriserna dessutom påverkas av geopolitiska kriser utanför vår kontroll. Energipriser som skadar både enskilda och hela samhället är inte naturligt!

Det är uppenbart att USA och Europa kommer att acceptera stora påfrestningar för att skydda våra demokratier. Vi borde inte köpa rysk olja och gas så länge Ryssland är en kvasi-demokrati, en kleptokrati, styrd av en livsfarlig tyrann. Ledande politiker i USA och Europa förstår att energipriserna kommer att vara smärtsamt höga, i varje fall på kort sikt. I Sverige kommer effekterna att bli de mest dramatiska; vårt ologiska, högbeskattande energisystem parat med den internationella sanktionsviljan kommer att drabba enskilda svenskar och hela samhället extra hårt.

Kriserna inom sjukvården, omsorgen, rättväsendet, försvaret, migrationen, integrationen och nu allra senast corona-pandemin har hanterats senfärdigt, empatilöst och inkompetent. I denna nya kris, energikrisen, måste regering och riksdag ta det fulla ansvaret och skydda det svenska folket. Vi skall inte igen behöva uppleva senfärdighet, avsaknad av empati och inkompetens.

Vi i KD Vellinge begär att Sveriges riksdag fattar beslut om att moms och energiskatter, oavsett energislag, under minst 3 månader slopas. Detta kommer att skydda alla svenska hushåll och företag mot ekonomiska umbäranden orsakade av Putin och Ukrainakrisen. Vidare skall riksdagen fatta beslut om att stötta Ukrainas folk och deras krav på en total bojkott av Ryssland, inklusive olja och gas!

Detta beslut blir Sveriges viktigaste bidrag till Ukraina, kampen mot Putin och ett bevis på vår sanktionsvilja. Beslutet kommer innebära ekonomiska lättnader för dig, mig och Sverige. Det blir också en symbol för att våra politiker kan visa handlingskraft, empati och kompetens.

v Ordf, Håkan Wretsell, för styrelsen i KD Vellinge

• Lokal/regional påverkan