Erik Slottner, äldreborgarråd. Foto: William Persson.

15 mnkr fördelas till sociala besök och ideella organisationer för äldre

Under tisdagen beslutar äldrenämnden i Stockholm om hur kommande års medel för sociala besök och ideella verksamheter ska fördelas. – I Stockholm tar vi krafttag för att ingen äldre ska känna sig ofrivilligt ensam och isolerad, säger Erik Slottner (KD).

I syfte att minska äldres ofrivilliga ensamhet ligger i stadens budget för 2022 11,8 miljoner kronor till fortsatta sociala besök på stadens äldreboenden. Sedan 2018 utgörs de sociala besöken av ungdomsbesök från företaget Ung omsorg. Under 2022 kommer även fler aktörer som genomför sociala besök att upphandlas av staden. I dag fördelas 3,27 miljoner kronor av dessa medel för årets första månader.

– Satsningen på ungdomsbesöken har varit mycket uppskattad bland äldre, anhöriga, personal och ungdomar, nu ser vi till att öppna upp för fler aktörer att visa vad de har att bidra med, fortsätter Erik Slottner (KD).

I Stockholm finns också möjligheter för ideella organisationer som bedriver stadsövergripande aktiviteter för äldre att beviljas ekonomiskt stöd från äldrenämnden. För att beviljas medel krävs bland annat att verksamheterna verkar för att minska ofrivillig ensamhet. För kommande år fördelas tolv miljoner kronor till ideella organisationer som riktar sig till äldre.

– De ideella organisationerna gör viktiga insatser för äldre i vår stad när det kommer till att bryta den ofrivilliga ensamheten och bidra till äldres inkludering i samhället. Som kristdemokrat ser jag gärna att vi arbetar nära civilsamhället och stödjer dem i deras viktiga arbete, avslutar Erik Slottner (KD).

Vilka verksamheter och föreningar som beviljas medel framgår i äldrenämndens handlingar för 14 december

Medel som fördelas

Ungdomsbesök* 3,27 mnkr