60 nya ungdomsbostäder i Stockholm

Micasa Fastigheter och SHIS (Stiftelsen Hotellhem i Stockholm) har fattat en överenskommelse som innebär att SHIS hyr sammanlagt ca 90 lägenheter i tre fastigheter, samtliga med inflyttning under 2011.

I Byholmen hyr SHIS  hela fastigheten om 39 lägenheter. Den ska användas till ungdomsbostäder. Även i Rinkeby servicehus ska två våningsplan om 20 lägenheter bli ungdomsbostäder.

I Vårbergs sjukhem ska 30 lägenheter efter anpassning användas som genomgångsbostad för familjer.

- Behovet av ungdomsbostäder är mycket stort. Micasa har tidigare kunnat bidra med studentlägenheter.  Stockholms stad stads bolag ska göra allt de kan för att fastigheterna görs tillgängliga för medborgarna och verkligen används istället för att stå tomma. Stadens bolag och verksamheter måste vara flexibla vilket denna överenskommelse är ett bevis på, säger Ewa Samuelsson (KD), äldreborgarråd och ordförande i Micasa Fastigheter.

- Detta är början på ett viktigt samarbete för att ta tillvara stadens resurser på bästa sätt och hitta lösningar för stockholmarnas behov, säger Hanna Broberg (M), ordförande i SHIS.

Presskontakt:

Carl Smitterberg