Erik Slottner (KD) sjunger med Ung Omsorg utanför Stockholms Sjukhem den 25 April 2020

9,8 miljoner fördelas till Stockholms äldreboenden för coronasäkrade ungdomsbesök

Idag tisdag har äldrenämnden beslutat om att fördela medlen för 2021 till de uppskattade ungdomsbesöken på Stockholms äldreboenden. – Ungdomsbesöken bidrar till glädje och välmående och under pandemin har vi kunnat genomföra dem på ett coronasäkert sätt, säger Stockholms äldreborgarråd, Erik Slottner (KD).

Ungdomsbesöken på stadens vård- och omsorgsboenden är en satsning från Stockholms stad som syftar till att öka det sociala innehållet i äldreomsorgen. Vård- och omsorgsboenden oavsett regiform har haft möjlighet att ansöka om ungdomsbesök. Samtliga 56 boenden som ansökt om medel för ungdomsbesök har beviljas medel i årets fördelning. Ungdomsbesöken genomförs av företaget Ung omsorg.

– Det sociala sammanhanget är oumbärligt för att vi ska må bra. Vi vet att ofrivillig ensamhet är skadligt för både den psykiska och fysiska hälsan. Ungdomsbesöken uppskattas av de äldre, deras anhöriga men också personalen som får avlastning i arbetet, fortsätter Erik Slottner (KD).

I början av pandemin pausade staden ungdomsbesöken för att minska risken för smittspridning. Kort därefter utvecklades istället en modell för distansbesök för att kunna fortsätta ge de äldre social stimulans och skapa meningsfulla möten mellan generationer.

– Ungdomarna har varit mycket kreativa genom pandemin. De har spelat in videohälsningar och tagit med de äldre på virtuella promenader, hållit utomhuskonserter på innergårdar samt engagerat äldre i sittgympa från deras balkonger och fönster. Redan i april var jag faktiskt själv med och sjöng med en av ungdomskörerna utanför Stockholms Sjukhem, fortsätter Erik Slottner (KD).

Sedan den nu styrande majoriteten tillträdde 2018 har satsningen på ungdomsbesöken utökats med 5,3 miljoner kronor. Staden har också genomfört många andra insatser för att motverka ofrivillig ensamhet.

– Arbetet mot ofrivillig ensamhet bland äldre har alltid legat mig varmt om hjärtat. Under min tid som äldreborgarråd har vi därför gjort flera satsningar för att bryta social isolering och ensamhet bland äldre. Förutom den utökade satsningen på ungdomsbesöken har vi satsat på det uppmärksammade ”matlyftet” som använder måltiden som ett socialt sammanhang och tagit hjälp av civilsamhället, exempelvis genom ett IOP-avtal med Volontärbyrån, avslutar Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Maria Tiger Bodlund (pressekreterare), Tel.: +46 76 12 29 914, E-post: maria.tiger.bodlund@stockholm.se