Avknoppningspionjärer inom hemtjänsten NY VERSION

Sex enheter inom hemtjänst och en inom ledsagning och avlösning blir först ut att knoppa av inom äldreomsorgen i Stockholms stad. Glädjande är att alla som ville knoppa av sin hemtjänstverksamhet också gått vidare och nu kan teckna avtal med staden. – Min förhoppning är att de här sju första ska bli positiva exempel som visar vägen för andra, säger Ewa Samuelsson (kd), äldreborgarråd i Stockholms stad. Drivkraften för att knoppa av är främst möjligheten att med kortare beslutsvägar förverkliga egna idéer om hur verksamheten ska bedrivas. – Jag ser avknoppningar som ett tydligt steg i rätt riktning för jämställdheten. Hemtjänsten är ett kvinnodominerat yrke och nu öppnas nya vägar för kvinnligt företagande, säger Ewa Samuelsson. Följande hemtjänster har knoppats av: • Personalkooperativet Hökarängens Hemtjänst ekonomisk förening • Södermalms hemtjänst AB • Johannes hemtjänst AB • Vantörs Hemtjänst AB • Freja assistanstjänst AB Södermalms hemtjänst AB är bildat av tre avknoppade verksamheter som gått samman. Freja assistanstjänst AB utför ledsagning och avlösning också för yngre personer. För mer information: Carl Smitterberg Pressekreterare tel. 08-508 29 911 mobil. 076-122 99 11