Erik Slottner (KD), äldre- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad.

​Avtal tecknas för smarta lås i Stockholms stads äldreomsorg

2020-05-28

Avtal tecknas för smarta lås i Stockholms stads äldreomsorg

I veckan har Stockholms stad skrivit under ett avtal med Swedlock AB om att införa smarta lås inom hemtjänsten. Projektet innebär att ytterligare steg tas mot att framtidssäkra en kvalitativ omsorg. – Det är fantastiskt att vi lever allt längre, men det ställer också krav på teknisk utveckling som gör det möjligt för oss att säkra en långsiktigt hög kvalitet inom äldreomsorgen. Smarta lås är också en viktig åtgärd för att förbättra arbetsmiljön inom hemtjänsten där hanteringen av nycklar tar mycket tid, och skapar stor frustration, säger äldre- och trygghetsborgarrådet Erik Slottner (KD).

Under hösten 2019 genomförde äldreförvaltningen i Stockholms stad en upphandling av smarta lås för hemtjänsten. Under måndagen tecknades avtal med den svenska låsleverantören Swedlock AB. Avtalstecknandet innebär att äldreförvaltningen kan påbörja sitt arbete med att införa smarta lås i stadens hemtjänstverksamheter, både kommunala och privata.

- Vi behöver arbeta smartare och där kan de digitala låsen vara behjälpliga. Den tidigare majoriteten drog det här projektet i långbänk, därför är jag glad att vi nu visar på handlingskraft. I budgeten satsar vi dessutom på ett helt digitaliseringspaket så som digitala inköp och digital nattillsyn, säger Erik Slottner (KD).

Tekniken används redan i flera kommuner framgångsrikt. Smarta lås kommer inte minst underlätta nyckelhanteringen för hemtjänstens personal. Den kommer också innebära andra nyttor, så som snabbare inställelsetid vid larm samt möjligheten att i efterhand kunna se vem som besökt en bostad. Införandet påbörjas efter sommaren och sker etappvis med start inom delar av Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Brukare och anhöriga kommer även fortsättningsvis att kunna använda sina egna nycklar.

- För mig som äldre- och trygghetsborgarråd är det viktigt att den digitala tekniken bidrar till att öka tryggheten hos de äldre. Jag tror att de flesta brukarna kommer kunna se snabba fördelar med lösningen och min förhoppning att ett brett införande ska komma både personalen och de äldre till del, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Maria Tiger Bodlund (pressekreterare), Tel.: +46 76 12 29 914, E-post:

maria.tiger.bodlund@stockholm.se