Barnfattigdomen minskar i Stockholm

Barnfattigdomen minskar i Stockholm

Foto: Scharlotte Peppare

Idag kom Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige. Bland annat konstateras att de senaste årens utveckling har varit mycket gynnsam i Stockholm. Sedan den senaste rapporten har den uppmätta barnfattigdomen minskat från 14,1 till 13,7 procent. Detta kan jämföras med Göteborg och Malmö där barnfattigdomen är 17,5 respektive 31,9 procent.

I Stockholm har barnfattigdomen minskat i de stadsdelar som har den högsta andelarna barn i ekonomisk utsatthet. Allra mest i Rinkeby, där barnfattigdomen minskar med 2,8 procentenheter.

- Det är glädjande att Stockholm är på rätt väg när det gäller att minska barnfattigdomen. Höjt flerbarnstillägget i barnbidraget, ökat bostadsbidrag för barnfamiljer med låga inkomster och en särskild fritidspeng för barn som lever i ekonomisk utsatthet är exempel på områden där Kristdemokraterna har fått gehör och som är åtgärder som kan minska barnfattigdomen ytterligare, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd.

- Budget- och skuldrådgivning för barnfamiljer, fler sommarjobb för ungdomar i främst ytterstaden och ett väl fungerande samarbete mellan skola och socialtjänst är exempel på områden som Stockholms stad prioriterar, säger Ewa Samuelsson (KD).

- Samtidigt som den utveckling rapporten beskriver är positiv för Stockholms del återstår självfallet mer arbete, avslutar Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman

-----

Bloggar:
www.stockholm.kristdemokraterna.se
www.ewasamuelsson.se
www.erikslottner.se

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

@KDStadshuset
@ewasamuelssonkd
@ErikSlottner

Foton på Ewa Samuelsson och Erik Slottner finns på Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus sida på MyNewsdesk: