Böter för ringa nedskräpning!

Böter för ringa nedskräpning!

Foto: Scharlotte Peppare

Nedskräpningslagen har nu gällt i tre år. Nyligen presenterades statistik som visar att endast 18 personer i Stockholms län har blivit bötfällda för nedskräpning i år. Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus samt ledamot i Polisstyrelsen i Stockholms län, vill att lagen om nedskräpning tillämpas i högre grad och att den utvidgas till att även gälla ringa nedskräpning.

− Nedskräpningslagen måste utvidgas så att även ringa nedskräpning, där bland annat fimpar ingår, ger böter. Fimparna är den största källan till nedskräpning och genererar farliga avfall som tar år att bryta ner. Vi måste sända en tydlig signal – att alla måste ta personligt ansvar och att det inte är okej att kasta fimpar, tuggummin och skräp omkring sig, säger Erik Slottner (KD).

− Tyvärr har Polisen bötfällt alldeles för få för nedskräpning sedan den nya lagen trädde i kraft. Här krävs en bättre tillämpning så att de som skräpar ner inte kan fortsätta att göra det utan påföljd, säger Erik Slottner (KD).

Frågan om ett rent och snyggt Stockholm är viktig för Kristdemokraternas del.

− Stockholms stad har nyligen, på Kristdemokraternas initiativ, lanserat appen ”tyck till”, med vilken man enkelt kan anmäla bland annat nedskräpning och klotter. Dessutom vill vi ha fler och större
papperskorgar och bättre möjligheter att källsortera skräp. Kristdemokraterna kommer att fortsätta att driva på för ett rent, fräscht och snyggt Stockholm, säger Erik Slottner (KD).

Mer information om den nya appen ”tyck till” finns här: http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/tycktillapp/

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.