Kungsholmens brandstation lämpligt som saluhall

Kungsholmens brandstation lämpligt som saluhall

Foto: Scharlotte Peppare

Kungsholmens brandstation kommer framöver att flytta till den planerade samverkancentralen (”blåljushuset”) på Lindhagsgatan.

Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden, vill se en saluhall med restauranger och en uteservering i Kungsholmens brandstation. I byggnadens övre våningsplan skulle en föreningslokal för både yngre och äldre kunna bildas.

– Kungsholmens brandstation är en kulturhistoriskt betydelsefull byggnad som måste fyllas med en publik verksamhet som kommer alla kungsholmsbor till del. Byggnadens exteriör gör den mycket lämplig som saluhall och ytan framför huset ger förutsättningar för att skapa ett torg med en större uteservering, säger Erik Slottner (KD).

– Det råder brist på föreningslokaler, både för yngre och för äldre. Ett bra förslag är därför att låta föreningslivet få tillträde till den övre våningen av brandstationen. Det är naturligtvis en utmaning rent ekonomiskt men bör ändå utredas, då en generationsöverskridande föreningslokal på Kungsholmen skulle vara värdefullt, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.