Fler praktikplatser till stockholmare med funktionsnedsättning

Stockholm ska anställa fler personer med funktionsnedsättning. Under 2012 kommer stadens nämnder och styrelser att erbjuda praktikplatser, sommarjobb och göra det enklare för personer med funktionsnedsättning att få arbete. Det framgår av de verksamhetsplaner för 2012 som har presenterats.

− Det här är ett genombrott i vårt arbete med att öka delaktigheten i samhället för personer med funktionsnedsättning. Bland annat kommer stadens nämnder och styrelser att erbjuda praktikplatser, utse praktikansvariga, tillgänglighetsanpassa arbetsplatser och utbilda chefer om attityder till arbetssökande med funktionsnedsättning, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

− Stadens nämnder och styrelser har kommit olika långt, men åtagandena innebär sammantaget ett stort steg i rätt riktning. Min förhoppning är att Stockholm i framtiden kommer att vara en förebild när det gäller att erbjuda praktikplatser och arbete till personer med funktionsnedsättning, säger Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

Bakgrund

Kommunfullmäktige antog den 13 juni 2011 ”Program för delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2011-2016”. Detta program innehåller ett antal mål, bland annat att allas arbetsförmåga ska tas tillvara. Nu har stadens nämnder och styrelser i sina respektive verksamhetsplaner för 2012 presenterat hur de ska uppnå detta. Bland annat kommer praktikplatser erbjudas, praktikansvariga utses, arbetsplatser tillgänglighetsanpassas och chefer utbildas om attityder till arbetssökande med funktionsnedsättning.