Flytta Utopikarnevalen från Fridhemsplan

På lördag anordnar nätverket ”Ta tillbaka välfärden” en gatufest på Fridhemsplan kallad Utopikarnevalen. De lokala handlarna oroar sig för skadegörelse då polisen räknar med att så många som 10 000 demonstranter kommer att sluta upp och har 400 poliser i beredskap. Nu kräver ledamoten Erik Slottner (KD), ledamot i polisstyrelsen i Stockholms län, att gatufesten flyttas.

– 10 000 demonstranter på Fridhemsplan är inte rimligt. En riskbedömning måste ha gjorts när så många som 400 poliser ska vara i beredskap en lördag. Varför inte flytta manifestationen till en annan plats där det är lättare att hålla ordning, säger Erik Slottner (KD).

– Att de ska få hålla sin manifestation råder det inget tvivel om men det betyder inte att de måste vara mitt i staden. Jag förstår handlarnas oro och det ligger förmodligen något i den eftersom så många poliser anses behövas. Flytta demonstrationen så att färre poliser behövs. Det borde också ligga i nätverkets intresse att ingen förstör deras manifestation, säger Erik Slottner (KD).

Presskontakt:

Carl Smitterberg