FN prisar Stockholms lekplatser

Förenta Nationerna har utsett Stockholms arbete med att göra lekplatser tillgängliga för barn med funktionsnedsättning som ett exempel på ”best practice” för hur FN-länderna kan arbeta med tillgänglighetsfrågor. Det framgår av en rapport FN publicerat om hur olika länder i världen arbetar med tillgänglighetsfrågor.

− Att FN ser Stockholm som en förebild i tillgänglighetsarbetet är glädjande och hedrande. I budget 2013 fastslår staden att alla nya lekplatser ska utformas så att barn med funktionsnedsättning kan använda dem, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

− Stadens nämnder och styrelser är i full färd med att tillämpa Stockholms stads nya program för delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Under 2013 kommer vi att ta ytterligare steg framåt i arbetet med att göra Stockholm till världens mest tillgängliga huvudstad, säger Ewa Samuelsson (KD).

Övrigt

En stor del av arbetet med att göra lekplatser tillgängliga genomfördes som en del av Stockholms tillgänglighetsprojekt som pågick 1999-2010. Tillgänglighetsprojektets totala budget för att anpassa lekplatser var cirka 80,7 miljoner kronor. Staden har sedan tillgänglighetsprojektet avslutades satsat ytterligare på lekplatser. Totalt har över 40 lekplatser tillgänglighetsanpassats.

Stockholm kom den 3 december 2012 på delad andraplats tillsammans med franska Nantes i EU-kommissionens ”City Access Award”, ett årligt pris som går till Europas mest tillgängliga stad.

Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus