​​Förslag för fler bostäder för unga

​​Förslag för fler bostäder för unga

Foto: Scharlotte Peppare

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus presenterar i budget 2016 flera förslag för fler bostäder som studenter och unga har råd att bo i.

– Kristdemokraterna vill halvera tomträttsavgälden för hyresrätter upp till 35 kvadratmeter, vilket skulle uppmuntra byggföretag att bygga mindre hyresrätter som unga har råd att bo i. Därutöver vill vi att parkeringstalet för lägenheter under 35 kvadratmeter ska vara 0,2. Det skulle sänka kostnaderna för att bygga små lägenheter samtidigt som det ger långsiktiga spelregler för byggindustrin, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.

– Vi anser vidare att fler arkitekttävlingar ska utlysas med låg hyra som en avgörande faktor för utfallet. En sådan tävling av slutförts i Midsommarkransen. Nästa arkitekttävling bör vara att bygga ett högt hus i Kista, där minst hälften av husets yta ska vara små lägenheter. Därutöver anser vi att fler lägenheter ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder.

– Vi genomför även en satsning på snabba hus, flyttbara bostadsmoduler som placeras på tomter med tidsbegränsade bygglov samt så kallade Stockholmshus där produktionskostnaderna hålls låga genom serietillverkning.

– Dessa förslag presenterade vi redan före valet 2014 och är fortafarande högaktuella, inte minst mot bakgrund av att snarlika förslag har presenterats av fler partier i samband med årets budgetarbete, avslutar Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna vill ha ett Stockholm som kännetecknas av personlig frihet och socialt ansvar.

Erik Slottner (KD) är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.
Erik Slottner och Sofia Modigh är Kristdemokraternas ledamöter i kommunfullmäktige.