I dag: Stefan Attefall (KD) och Erik Slottner (KD) möter nätverk för att diskutera bostadssituationen för unga i Stockholm

I dag onsdag 28 september träffar bostadsminister Stefan Attefall (KD) och Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden, jagvillhabostad.nu. Efter ett inledande möte på Stockholmshem går turen vidare till Huddinge för att besöka projektet Villabo som invigdes 2007.

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden beslut om 113 nya ungdomsbostäder i Råcksta. Bostäderna upplåts som hyresrätter och ska vara både prisvärda och yteffektiva. Projektet sker i samarbete mellan jagvillhabostad.nu, Stockholmshem och AQ Arkitekter.

− Beslutet på torsdag är ett mycket viktigt steg för att underlätta ungas tillträde på bostadsmarknaden. Min förhoppning är att fler − både privata och allmännyttiga bostadsbolag − kan gå vidare med liknande projekt. Att bygga yteffektivt och till lägre pris är mycket eftersträvansvärt och kan vara räddningen för många unga. Därför är morgondagens beslut i Stadsbyggnadsnämnden mycket viktigt, sager Erik Slottner (KD).

När: I dag onsdag 28 september klockan 13.50

Var: Villbo-huset, Klockarevägen 17, Huddinge