Idag: Beslut om Basaren på Hantverkargatan, Kungsholmen

Idag torsdag beslutar stadsbyggnadsnämnden om att godkänna en detaljplan för Basaren 1 på Hantverkargatan, Kungsholmen. Detaljplanen innebär att den nuvarande tvåvåningsbyggnaden rivs och ersätts av ett bostadshus med cirka 44 lägenheter.

Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, är positiv till att ett beslut om Basaren äntligen tas. Platsen där basaren ligger är underutnyttjad och rent arkitektoniskt innebär förslaget till ny byggnad ett lyft för området. Erik Slottner (KD) är desto mer kritisk till Kungsholmens lokala hyresgästförenings agerande i frågan:

- Kungsholmens hyresgästförening framhåller i ett remissvar att de inte vill genomföra bygget. Man kan verkligen ifrågasätta vems ärenden som Hyresgästföreningen går. Är det i enlighet med Hyresgästföreningens övergripande syfte att motarbeta 44 nya hyreslägenheter?

- Kungsholmens hyresgästförening har i media rentav framhållit att "Basaren har varit en av våra viktigaste frågor". Att bevara en byggnad utan hyresrätter, och därmed hindra 44 nya, har alltså blivit Hyresgästföreningens viktigaste fråga på Kungsholmen. Man häpnar!

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus