Erik Slottner blir ordförande i Trygghetsutskottet

Idag klubbas det nyinrättade Trygghetsutskottet i Stockholms kommunfullmäktige

Trygghetsutskottet ska koordinera och leda det stadsövergripande arbetet med kommunala ordningsvakter, trygghetskameror, trygghetsfonden samt etablerandet av en trygghetsjour. Utskottet kommer att bestå av sju ledamöter som utses av kommunstyrelsen. Ordförande blir Äldre- och trygghetsborgarråd Erik Slottner.

Det är mycket glädjande att instruktionerna för trygghetsutskottet nu kommit på plats så att vi kan påbörja arbetet. Det finns stora problem med en utbredd otrygghet i staden och utskottets huvudfokus blir att vända utvecklingen genom en rad åtgärder som ska öka tryggheten, säger Erik Slottner (KD).

Trygghetssatsningarna är högprioriterade för det grönblå styret i stadshuset och i budgeten för 2019 höjdes anslagen för att under året kunna anlita 100 kommunala ordningsvakter. I en trygghetsfond placeras 100 miljoner kronor som är öronmärkta för fysiska investeringar i syfte att öka tryggheten på gator och torg.

– Stockholms stad genomför nu en storsatsning på kommunala ordningsvakter – från dagens 18 vakter till cirka 100 innan året är slut. Trygghetsutskottet kommer att ha det politiska ansvaret för hur stadens arbete med ordningsvakterna kommer att bedrivas, säger Erik Slottner (KD).

– Att fördela trygghetsinvesteringar ur trygghetsfonden blir en av de viktigaste uppgifterna för utskottet. Stadens nämnder och stadsdelar kommer att kunna söka pengar ur fonden för att finansiera olika typer av satsningar på trygghetsområdet. Det kan röra sig om trygghetskameror, terrorhinder, insatser för att öka folklivet på en plats, vitmålande av gångtunnlar eller förbättrad belysning i mörka områden, säger Erik Slottner (KD).

Utskottet kommer även att ansvara för att utreda en central trygghetsjour i staden. Målsättningen är att allmänheten och företagen i stadens olika delar ska kunna höra av sig till jouren för att få hjälp och stöd av stadens ordningsvakter vid behov.

– Trygghetsjouren är ett spännande projekt och kan liknas vid SL:s trygghetsjour fast ovan mark. Målsättningen är att vi snabbt ska kunna allokera stadens vakter dit behoven är som störst, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Marie-Therése Arén (Pressekreterare), +46761229907, marie-therese.aren@stockholm.se