Kajstrategin: Utnyttja Stockholms läge vid vattnet!

Kajstrategin: Utnyttja Stockholms läge vid vattnet!

Foto: Scharlotte Peppare

Stockholms stad tar just nu fram en kajstrategi där det fastställs hur kajerna ska användas framöver.

Kristdemokraterna vill att denna strategi prioriterar folklivet längs kajerna med fler mötesplatser, caféer och uteserveringar.

– Stockholms läge vid vattnet bidrar väldigt mycket till stadens skönhet och attraktionskraft. Men vi måste bli bättre på att ta till vara på närheten till vattnet och den potential detta utgör. Kristdemokraterna vill se fler mötesplatser och ökat folkliv längs kajerna med restauranger, caféer och uteserveringar. Detta skapar en mer levande och inbjudande stad, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Kajstrategin är ett steg i rätt riktning, men folklivet behöver prioriteras ytterligare. Sista ordet är inte sagt i frågan. Norr Mälarstrand, Söder Mälarstrand, Skeppsbron och Stadsgårdskajen mellan Slussen och Fotografiska muséet är exempel på kajer som kan användas betydligt bättre än vad de gör idag, säger Erik Slottner (KD).

Stadsbyggnadsnämnden tog nyligen ställning till kajstrategin och slutgiltigt beslut fattas senare i år.

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.