KD: Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat

KD: Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat

Under Socialdemokraternas ledning föll Stockholm som en sten i Svenskt näringslivs ranking över kommunernas företagsklimat. Trots att pandemin slog undan fötterna på många av stadens företag så har staden återhämtat sig i rankingen under nuvarande grönblå mandatperiod.
Mitt mål är att Stockholm ska ha landets bästa företagsklimat år 2025. Jag strävar efter att Stockholm ska bli norra Europas tillväxtmotor och det självklara valet för såväl småföretagare som internationella företag, säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stad.

Varje år mäter Svenskt Näringsliv drygt 30 000 företags upplevelser av hur det är att driva företag i sina respektive kommuner. Svaren vägs samman med fem faktorer till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner. När Socialdemokraterna tog över makten år 2014 låg Stockholm på plats 22 av alla Sveriges kommuner men sjönk till plats 123 fyra år senare.

Rankingen visar tydligt på vänsterpartiernas oförmåga att inse att riktiga jobb och tillväxt skapas genom företagande. Att den grönblå majoriteten i Stockholm har återhämtat sig på rankingen och nu ligger på plats 93 är glädjande, men på långa vägar inte tillräckligt bra. Stockholms näringsliv är brett och dynamiskt, och ett hälsosamt näringsliv är fritt från onödiga, ideologiskt motiverade begränsningar och regleringar. Stockholms stad ska ha korta handläggningstider, ett innovativt förhållningssätt och lyhördhet inför företagens behov, säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stad.

Målet är att Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat redan under nästa mandatperiod. För att nå dit vill Kristdemokraterna bland annat sänka kommunalskatten, inrätta Näringslivsforum Stockholm för nära dialog med stadens företag samt införa en servicegaranti där företag får ekonomisk kompensation när kommunen inte levererar tjänster inom utsatt tid.

Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och ekonomiska centrum, men kan bli ännu starkare. Med Kristdemokraterna får näringslivet villkor som gör detta möjligt, avslutar Erik Slottner (KD).