KD Stockholms stadshus: Vänsterstyret ska inte jaga anställdas familjeliv

KD Stockholms stadshus: Vänsterstyret ska inte jaga anställdas familjeliv

Under onsdagen kommer vänsterstyret i kommunstyrelsen besluta om verksamhetsplan för 2024. Bland annat föreslås förvaltningen att analysera uttaget av föräldraledigheten bland de anställda och identifiera möjliga åtgärder för ett mer jämställt uttag. Kristdemokraterna i Stockholms stad är starkt kritiska och menar att det inskränker stadens anställda i deras privatliv och individuella angelägenheter.

”Det är absurt att vänsterstyret nu ska börja jaga kommunalt anställda för hur de i sina familjeliv väljer att lägga upp tiden med sina barn. Hur stadens personal fördelar sin föräldraförsäkring har Karin Wanngård (S) och vänsterstyret inte att göra med.” säger Nike Örbrink, gruppledare KD Stockholms stad

Bakgrunden till Vänsterstyrets uppdrag i verksamhetsplanen är att staden som arbetsgivare ska verka för jämställt uttag av föräldraledighet mellan män och kvinnor. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus menar att förslaget är symbolpolitik som missar huvuduppdraget.

”Stockholms stad ska vara goda arbetsgivare och skapa bra förutsättningar att kombinera arbetsliv och familjeliv. Att ge sig på anställdas tid med sina barn är symbolpolitik som går långt utanför vad som borde vara kommunens uppdrag” säger Nike Örbrink, gruppledare KD Stockholms stad

FAKTA:

• 17/1 2024 antas verksamhetsplanen för 2024 i Kommunstyrelsen.
  • Uppdraget gällande föräldraledighet är formulerat som följande: Kommunstyrelsen ska göra en analys av uttaget av föräldraledigheten och identifiera möjliga åtgärder för mer jämställdhet.