Nike Örbrink

Kristdemokraterna Stockholm stad: Inrätta ett näringslivsforum som jobbar brottsförebyggande

Nyligen presenterade Svensk handel trygghetsbarometern som visade att hälften av alla handlare utsatts för brott. Två av tre avstår från att polisanmäla. Kristdemokraternas gruppledare i Stockholm stad, Nike Örbrink, föreslår nu nya åtgärder för att arbeta förebyggande i samverkan.

- Vi vill se att ett näringslivsforum inrättas i Stockholm där staden och näringslivet men även polis och ordningsvakter kan utbyta erfarenheter, få en ordentlig överblick av läget och bättre koordinera insatserna, säger Nike Örbrink, gruppledare KD Stockholm stad.

Enligt Örbrink behövs fler insatser både lokalt och nationellt för att motverka brottsligheten som i längden kan skada Stockholms attraktivitet.

- Det här handlar också om Stockholm som en attraktiv huvudstad i Norden att driva företag i. Gängkriminaliteten och otryggheten riskerar att hämma Stockholms rykte som stad för företag att investera i. Det var fel av vänsterstyret att avskeda ordningsvakter som ofta rör sig brottsförebyggande centralt, men regeringen måste också växla upp arbetet för att bekämpa dessa typer av brott från nationellt håll, säger Nike Örbrink, gruppledare för KD Stockholm stad.