Låt partierna komma in i skolan

– Det är stötande att så många skolor valt att inte släppa in de politiska ungdomförbunden. Grundinställningen måste vara att alla partier är välkomna att torgföra sin politik. Rektorn måste ändå ha rätt att begränsa vad som får spridas inom skolans lokaler. Skolans värdegrund får aldrig åsidosättas, Erik Slottner (KD), ledamot i utbildningsnämnden i Stockholms stad.

Erik Slottner har reagerat på uppgifterna att partier inte alls ska få vara på skolorna med bokbord.

– Gränsen är naturligtvis inte lätt att dra. Få partier är uttalat odemokratiska. Däremot är det inte alla som står upp för alla människors lika värde, oavsett kön, etnisk bakgrund och sexuell läggning, åsikter som helt strider mot den värdegrund som den svenska skolan vilar på. Därför anser jag att det kan vara rätt att neka Nationaldemokraterna att ha bokbord utan att det i sig måste motivera ett totalförbud för alla partier. Rektorerna måste vara pålästa om vad de olika partierna står för men också stöttas i de beslut han eller hon fattar för att skolmiljön ska vara trygg och välkomnande för alla elever, säger Erik Slottner (KD).

För mer information:

Carl Smitterberg