Melodifestivalfinal redan på lördag!

I morgon 9 februari är det final i melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning. Finalen går av stapeln i Upplands Väsby. I melodifestivalen framträder tretton artister inför en fullsatt arena, 1 200 åskådare i publiken. Kvällen leds av den välkända programledaren Doreen Månsson.

Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighet- och funktionshinderfrågor, kommer att följa evenemanget på plats.

− Stockholms stad deltar med två artister i finalen och anordnade förra året för första gången en deltävling inför finalen. Melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning har blivit ett återkommande event som bidrar till att stärka delaktigheten i samhället, säger Ewa Samuelsson (KD).

Väsby Melodifestival arrangeras för tredje året i rad och tävlingen växer i omfång. Tretton deltagare har blivit uttagna via lokala tävlingar. Stockholms stad representeras av Stina Malmberg från Kungsholmen och Anette Elvung från Södermalm.

En jury på plats kommer tillsammans med publiken att utse årets vinnare. I juryn sitter bland annat Richard Herrey, artist och nöjesproducent.

European Song Festival för artister med intellektuell funktionsnedsättning från olika europeiska länder kommer att hållas i Upplands Väsby 2014.

− Inför arrangemanget nästa år är det viktigt att Stockholm satsar på att göra deltävlingen så attraktiv som möjligt. Denna melodifestival är ett betydelsefullt och inkluderande arrangemang som förtjänar ytterligare uppmärksamhet, säger Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus