Nämndplatser fördelade – (KD) utmanar (V) i äldrefrågor

Kristdemokraternas ledamöter och ersättare i nämnder, bolag och stiftelser är nu fastställda. Vi har fått 35 uppdrag som nu har fördelats. Kristdemokraterna finns representerade i samtliga stadsdelsnämnder och facknämnder och har blivit tilldelade två vice ordförandeposter. Därutöver är vi representerade i flera bolagsstyrelser.

Erik Slottner (KD) fortsätter som ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och har blivit utsedd till vice ordförande för Micasa, det kommunala fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Sofia Modigh (KD) kommer att vara vice ordförande i Äldrenämnden samt ersättare i Socialnämnden.

Äldrefrågor kommer att vara en av de prioriterade frågorna under mandatperioden.

– Kristdemokraterna föreslår en boendegaranti för alla över 85 år, en satsning som vi avsätter 50 mnkr för i vårt budgetförslag för 2015. Den nya majoriteten har också öppnat upp för en generösare biståndsbedömning. Ett viktigt uppdrag för Micasa kommer därför bli att planera för att fler äldre kan erbjudas ett tryggt och bra boende, säger Erik Slottner (KD).

Ordförande för såväl Micasa som Äldrenämnden kommer att utses av Vänsterpartiet. De ideologiska skillnaderna kommer därmed att bli tydliga:

– Kristdemokraterna tror på valfrihet inom äldreomsorgen och tycker att kvaliteten, inte driftsformen, är det centrala. Vi kommer att fortsätta att värna en mångfald av utförare inom äldreomsorgen och driva på för att kvaliteten inom samtliga verksamheter, kommunala som privata, ska förbättras ytterligare. Vi avsätter därför 10 mnkr för ökat välbefinnande inom äldreomsorgen i form fler sociala aktiviteter, kulturella upplevelser, bättre mat och mer utevistelse, säger Sofia Modigh (KD).

En sammanställning av samtliga poster Kristdemokraterna har blivit tilldelade finns här

Markus Nyman

Kristdemokraterna vill ha ett Stockholm som kännetecknas av personlig frihet och socialt ansvar.

Erik Slottner (KD) är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.
Erik Slottner och Sofia Modigh är Kristdemokraternas ledamöter i kommunfullmäktige.