Nike Örbrink ny gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus

Nike Örbrink ny gruppledare för KD i Stockholms stadshus

KDU-ordförande Nike Örbrink blir ny gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus. Hon tar över efter Erik Slottner (KD) som blivit civilminister i den nya regeringen.

- Jag är hedrad över att nu få arbeta för Stockholms bästa. Stockholm är en fantastisk stad men måste fortsätta utvecklas för att vara en levande och attraktiv plats för unga, äldre, företag och civilsamhälle. Ett välskött Stockholm behövs för hela Sverige.

- Jag ser fram emot att leda Kristdemokraternas arbete i en offensiv opposition, med sikte på valvinst 2026. Mitt fokus kommer särskilt vara att fortsätta driva frågor som rör äldre och tryggheten samtidigt som vi noggrant granskar hur den nya vänstermajoriteten förvaltar stockholmarnas skattepengar.

Nike Örbrink är 25 år och uppvuxen i Bromma. Hon är Kristdemokratiska ungdomsförbundets ordförande sedan två år och satt i Stockholms kommunfullmäktige under föregående mandatperiod. I kommunvalet i september var hon andranamn på valsedeln och blev personvald från två av Stockholms valkretsar.

Att Nike Örbrink nu blir KD:s gruppledare i Stockholms stadshus innebär att hon lämnar sin plats som ledamot av Sveriges riksdag.