Nya bullerregler kan rädda 15 000 bostäder i Stockholm

Många bostadshus kan inte byggas centralt i Stockholm, som en följd av omoderna regler och normer för buller. Bostadsbyggen vid till exempel Slussen, Värtahamnen och Brunkebergstorg har stannats upp för att bullernivåerna ansetts vara för höga. Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus har länge föreslagit förändrade bullerregler. Nu har Stockholms stad tagit ett stort steg i rätt riktning i och med att kommunfullmäktige har antagit ett ärende om nya bedömningsgrunder vid hantering av industrirelaterat buller.

− Tanken är att samma riktlinjer ska tillämpas för trafik- och industribuller, vilket kommer göra det möjligt att bygga fler bostäder i Stockholm. Dagens regler för industribuller är helt orimliga och lägger en våt filt över Stockholms stadsutveckling, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− När en lastbil åker genom Stockholm klassas motorljudet, enligt Boverkets regelverk, som trafikbuller. Det är då möjligt att bygga bostäder intill vägarna. Men när samma lastbil kör in på ett hamnområde betraktas ljudet istället som industribuller. Då gäller ett strängare regelverk som omöjliggör bostadsbyggande, säger Erik Slottner (KD).

− De nuvarande reglerna för industribuller hotar 10 000 till 15 000 planerade bostäder i Stockholm, de flesta i Norra Djurgårdsstaden. Detta är helt oacceptabelt. Jag räknar med att bostadsminister Stefan Attefall (KD) tar till sig av Stockholms synpunkter och att Naturvårdsverket släpper sitt hårdnackade motstånd mot en modernisering och förbättring av nuvarande bullerlagstiftning, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus