Positiva besked från regeringen om Stockholms infrastruktur

I dag överlämnade regeringen infrastrukturpropositionen till riksdagen. Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen är en viktig del av propositionen. Bland annat tillsätter Regeringen en förhandlingsperson för att förhandla med berörda kommuner i Stockholms län och med Stockholms läns landsting om hur en tunnelbaneutbyggnad till Nacka ska genomföras och finansieras.

− Stockholms stad tar och har tagit ett stort ansvar för utbyggnad av infrastruktur i Stockholmsregionen. Jag välkomnar att regeringen i och med infrastrukturpropositionen i allt högre grad kommer att bidra med att förbättra infrastrukturen. Stockholm är en av Europas snabbast växande regioner och behovet av utbyggd infrastruktur är stort. Stockholms vägar, knutpunkter och kollektivtrafik fyller en viktig funktion för såväl regionala som nationella nät. Tunnelbane-, stomtrafik och lokalbanenät är beroende av statligt stöd för att kunna utvecklas i den takt som är nödvändig. En väl fungerande infrastruktur i Stockholmsregionen är en förutsättning för att tillväxten och tillgängligheten i såväl huvudstaden som i landet i stort ska fortsätta vara god, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.